Scoops bouw je bovenop een authentieke reputatie
“Als merk of organisatie zou je niet moeten meerennen van hype naar hype, van crisis naar crisis en van actie naar actie. Beter is om grondig en gedisciplineerd een authentieke reputatie op te bouwen, terwijl de impact wordt vergroot door een gelijktijdige inzet van social media scoops. Deze moeten dan natuurlijk wel goed geregisseerd worden en passen op de authentieke reputatie. Ik noem dit het regisseren van het onverwachte, gecombineerd met gedisciplineerd werken aan jezelf: een bipolaire aanpak”, zegt Martijn Arts op Frankwatching.
De beste aanpak is dus een continue aanwezigheid op sociale media van waaruit je je scoops regisseert. KLM doet dat heel goed. Ze zijn 24 uur per dag via sociale media bereikbaar, en creëren bekendheid door virale acties als LiveReply en Tile & Inspire.
Idealiter sluiten acties nauw aan bij de rest van de sociale media strategie. Leg elk idee voor een actie in ieder geval langs de Guerilla-meetlat (zie plaatje). Hoe hoger de score is op alle 6 parameters, des te groter de kans dat de actie een succes wordt.