Spring naar inhoud

17 maal zoveel retweets? Speel in op status!

28/07/2011
tags: ,

Je kunt  4 maal zoveel kliks op je tweet krijgen door sticky te schrijven en mensen nieuwsgierig te maken. Maar je wilt ook retweets! Hoe bereik je dat?

Meer RT’s

Google op “how to get more retweets” en je krijgt de bekende lijstjes met adviezen: breng interessante content, retweet je volgers, bedank mensen die je retweeten, meng je in de discussie, verspreid de verzending van je tweets etcetera. Prima, maar wat kun je doen aan de tweet zélf?

Daarover vond ik de volgende “scientifically proven” tips:

  • Zorg ervoor dat je tweet een link bevat
  • Vraag om RT
  • Verwijs niet naar jezelf
  • Hou rekening met de retweet populariteit naar onderwerp

1. Nieuws
2. How-to’s
3. Entertainment
4. Opinies
5. Producten
6. Small Talk

  • Tweet over Twitter

Elders vond ik nog de aanbevelingen je tweets kort te houden en goede hashtags te gebruiken.

Am I a dumb ass or a cool guy (girl) if I retweet this?

Nu wordt het interessant. Vorige week analyseerde ik een tweet over een tablet waarop heel veel geklikt werd:

 

 

 

Deze tweet werd vreemd genoeg slechts één keer geretweet. Ook de volgende tweet ontving slechts één retweet:

 

 

 

 

Op beide tweets werd wel veel geklikt. Blijkbaar vinden mensen het interessant om te lezen, maar niet om door te sturen.

Welke tweets ontvingen dan wél veel retweets ? Dat waren de volgende  (resp. 15 en 17):


 

 

 

 

 

Nu kun je de vele RT’s gaan verklaren met de 5 scientifically proven tips. Maar laten we in plaats daarvan wat dieper in de menselijke natuur duiken voor het antwoord. Heleen van Lier schreef dat likes op Facebook exhibitionistisch zijn, en ik denk dat dat voor retweets ook geldt. Via de retweet willen mensen hun eigen sociale status verhogen. Op zich niet vreemd of fout, want status (erkenning), macht (invloed) en geld zijn immers “key motivations” van mensen, zegt community builder Richard Millington.

Een snelle analyse naar statusverhogende werking van de succesvolle tweets leert:

  • De eerste is een oproep waarin gevraagd wordt om een RT. Het staat goed als je op dat verzoek ingaat: je komt over als menselijk, sociaal, betrokken, warm. Je bent een goed mens.
  • De tweet over Google+ is een heel andere, maar appelleert zeker ook aan status. Maar nu kun je ermee laten zien dat je onderdeel bent van de incrowd die zich bezig houdt met een nieuw en hot fenomeen.
  • De tweets over de tablet en de camera zijn interessant leesvoer, maar vrienden zullen je er niet om bewonderen. Geen retweet waard dus.

Retweeten doe je om je sociale status te verhogen. En daar is niks mis mee. Speel je er op in, dan wordt je tweet zeker vaker geretweet. Wie durft nu nog dit artikel te tweeten… ;-)?

No comments yet

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: