Skip to content

4 maal zoveel kliks op je tweet? Maak je bezoeker nieuwsgierig!

21/07/2011

Als twitteraar wil je dat je tweets gelezen worden, en dat er op de link geklikt wordt. Hoe bereik je dat?

Meer kliks

Mensen scannen de tijdlijn, dus ze willen weten of je boodschap voor hen interessant kan zijn, anders nemen ze de moeite niet om te klikken. Daarom moet je duidelijk maken wat ze kunnen verwachten, en binnen dat verwachtingspatroon nieuwsgierigheid opwekken.

Voorbeeld: op de volgende 2 tweets van de Consumentenbond werd 4 tot 5 keer zo vaak geklikt als op andere tweets in diezelfde periode:

 

 

 

 

 

 

Zoals gezegd, je moet bezoekers duidelijk maken wat ze kunnen verwachten als ze op de link klikken, zonder alles prijs te geven.

Daarnaast probeer ik ze zoveel mogelijk sticky (in termen van het boek “Made to Stick” van Chip & Dan Heath) te maken. Wanneer is een boodschap sticky? Volgens Chip en Dan Heath als hij de volgende eigenschappen heeft:

  • Simple
  • Unexpected
  • Concrete
  • Credible
  • Emotional
  • Stories

“De beste niet-Apple tablet die we tot nu toe in onze handen hadden…”

Een supersnelle analyse op stickyness van deze tweet:

De boodschap is simpel, maar de combinatie van de woorden “beste” en “niet-Apple” is onverwacht. Bij beste denk je immers juist wel aan Apple.

Door de lezer ervan te overtuigen dat de tablet echt in handen (=concreet) was van de onderzoeker wint de zin aan geloofwaardigheid: als ze hem zelf in handen hebben gehad, dan zal hun conclusie wel kloppen! “De beste niet-Apple die we tot nu toe getest hebben…” zou minder concreet en daardoor minder geloofwaardig zijn. “in handen hebben” roept onmiddellijk een beeld op en heeft daarom een grotere overtuigingskracht.

Emotie zit in het ongeloof dat de zin uitstraalt: het is nog geen Apple, maar we hebben toch iets gevonden wat niemand voor mogelijk hield: een tablet die de kwaliteit van Apple benadert.

Dat is ook het verhaal van de tweet, een tablet die het kan opnemen tegen de ongenaakbaar geachte iPad. De puntjes roepen de lezer op het hele verhaal te lezen.

Stuur je tweet

Heb je een voorbeeld van een tweet die veel kliks opleverde? Laat het weten! En ja, je mag jezelf gerust op de borst kloppen voor die enorm goede tweet!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s