Skip to content

Een makkelijke metafoor voor virale social media concepten

08/07/2011

Eerder berichtte ik over bosbrand als metafoor voor de verspreiding van berichten via sociale media.

Uit mijn eigen ervaring merk ik dat de metafoor goed klopt en toepasbaar is voor social media virals. Met de metafoor in je hoofd kun je goed bepalen welke elementen van je social media concept in orde zijn en welke aandacht behoeven. De metafoor van  Stephen en Berger kun je naar mijn mening als volgt iets simpeler formuleren dan zij doen:

Ontbranding: De hitte (vlam, vonk) die het bos doet ontbranden De hoeveelheid publiciteit via reguliere en sociale media
Brandbaarheid: Hoe droog is het hout? De virale en sticky kracht van het concept
Verspreiding: Hoe dicht staan de bomen op elkaar? Waar in het bos ontstaat het vuur? De invloedrijkheid van het netwerk waarin het concept landt

Kortom: of je met één lucifer of een flinke vlammenwerper (publiciteit) probeert een bosbrand te genereren maakt nogal uit. Media-aandacht is dus belangrijk. Je kunt ook zeggen: als je mediakracht mist, dan moet je concept wel erg viraal zijn (brandbaarheid) wil het tot ontbranding komen. Het is niet zo simpel om met  één lucifer een bosbrand te stichten, maar in een kurkdroog bos lukt het misschien toch.
De verspreiding is ook belangrijk: de brand zetten in één losstaand boompje leidt niet tot een vuurzee; een boom die daarentegen met haar takken veel andere bomen raakt zal het vuur gemakkelijk doen overslaan.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s