Spring naar inhoud

Een geniaal voorbeeld van crowdsourcing

25/05/2011

Crowdsourcing klinkt moeilijk, en vaak is het dat ook. Het valt niet mee om je doelgroep te mobiliseren. Maar soms kom je een voorbeeld tegen dat geniaal is in eenvoud en effectiviteit.

Een openbare documentaire over de camerazoeker

Stefan Vrijdag (thx!) wees me op een serie blogposts van de Britse consumentenorganisatie “Which?”. Which? had gesignaleerd dat de zoekers van digitale camera’s steeds slechter worden, en dat mensen dat jammer vinden. In een blogpost stelt ze dit ongemak aan de orde. Het pleidooi vindt massaal bijval. Vervolgens legt Which? dit voor aan fabrikanten van digitale camera’s, wiens antwoorden via nieuwe blogposts aan de lezers worden gepresenteerd.

In vier blogposts heeft Which? een discussie over een voor de consument relevant probleem aan de orde gesteld, en volledig transparant gemaakt. Iedere nieuwe bezoeker kan heel gemakkelijk de discussie volgen. Simpel, maar geniaal.

Zo trek je de discussie naar je toe

Welke kansen biedt dat? Via enquêtes, panels, onderzoeken en sociale media weten veel bedrijven welke zaken bij hun doelgroep spelen. Een simpele blogpost is de test of je de zenuw ook echt raakt. Krijg je bijval of nieuwe inzichten, dan is dat een aansporing om door te gaan op de weg die de reacties aangeven. Het hele proces waarin je vervolgens terecht komt maak je transparant via nieuwe blogposts.

Van introvert naar extravert

Dit lijkt simpel en voor de hand liggend, maar verschilt fundamenteel met hoe de meeste organisaties werken. Het betekent dat je niet intern eerst een product/campagne/mening bepaalt en daar vervolgens mee naar buiten gaat, maar dat je een proces doormaakt met het publiek dat uiteindelijk leidt tot een product/campagne/mening.

No comments yet

Plaats een reactie