Skip to content

Vergeet traffic!

21/04/2011

Stefan Großner is een Duitse programmeur die een fenomeen is geworden, doordat hij stelselmatig andere programmeurs op fora hielp met een ingewikkeld Microsoft-pakket. Als hij alleen op zijn eigen blog hierover had geschreven, had hij die status nooit bereikt.

Stefans strategie werkte omdat hij de volgende basisregels van sociale media in acht nam (bron: Krem):

Fish where the fish are

  • Slimme aanbieders bewegen zich naar de plek waar de klanten zich bevinden
  • Meer traffic naar de website? Meer website naar de traffic!
  • Aanbieder die ambassadeurs het beste faciliteert wint

Vergeet traffic

  • Stuur niet op traffic, visitors en pageviews voor conversie
  • Stuur op influencers en engagement levels voor conversie

Bottom-line: blijf als bedrijf niet vanuit je ivoren toren naar de mensen roepen (met Twitter en Facebook als nieuwe megafoons), maar ga net als Stefan Großner het veld in en help de mensen daar. Op zich niks mis met roepen, want daarmee helpen je ook mensen, maar in het veld zit het publiek met haar vragen.

Help others - Keoki Seu

Je moet dus naar sociale platforms waarop je doelgroep zit, in plaats van je blind staren op bezoekersaantallen (en daarmee je eigen hachje). Niet om “reclame” te maken, maar om ECHTE HULP te bieden. Als je dat doet zal dat gewaardeerd worden door degene die je helpt. Maar het zal eveneens gezien worden door alle andere bezoekers!

Hier een paar concrete voorbeelden:

  • Webcare-teams sporen mensen met problemen op en helpen ze daar.
  • Experts helpen op fora, reageren op blogs met hun kennis, of gaan gast-bloggen bij bekende blogs.
  • Campaigners kijken wie het meeste belang heeft bij hun campagne. Op welke fora zijn ze actief? Kun je ze helpen? Kunnen je nieuwe discussies starten? Niet om mensen te lokken, maar omdat het onderwerp je echt interesseert.

Als je ECHTE HULP biedt is het best toegestaan om een url te noemen. Daarmee trek je mensen naar je site en dat is natuurlijk prima. Als de vraag maar “Is de ander met mijn antwoord geholpen?” is, en niet “Krijg ik hiermee de ander naar mijn website?”.

Kortom, alles is toegestaan, mits de belangstelling maar authentiek is.

Reacties welkom!

Advertenties
No comments yet

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s