Skip to content

Weg met die losse twitter accounts!

07/04/2011

De meeste van de 50 Twitter tips die je direct kunt toepassen van @rendersam kon ik lekker afvinken. “Been there, done that, doing it tomorrow.”. Toen kwam ik bij tip 28:

28. Focus je vanaf het begin af aan op 1 account in plaats van meerdere. Veel bedrijven (vooral grotere bedrijven met meerdere takken) kiezen er voor om meerdere Twitter accounts te registreren om zo een grotere doelgroep te benaderen. De ervaring leert echter dat dit vaak averechts werkt omdat het moeilijk blijkt om op alle accounts dezelfde “kwaliteit” en “kwantiteit” te bieden. Vaak blijven enkele accounts liggen en wordt er slechts 1 account actief gebruikt en gepromoot. Kies daarom vanaf het begin voor 1 account en focus je hier op.

Een lichtje ging branden in mijn hoofd. Dit was een punt waar ik in mijn organisatie ook mee worstelde. Nu de koudwatervrees voor sociale media was overwonnen, wilde iedereen wel een initiatief op Twitter starten, zo leek het. Hoe dit te managen?

’s Nachts om 3 uur werd ik wakker met tip 28 in mijn hoofd: “@Rendersam heeft gelijk. Beter 1 krachtig account dan allerlei slappe accounts die nauwelijks te managen zijn.” . Als mijn eigen volggedrag enigszins representatief is voor andere tweeps: zelf volg ik nauwelijks organisaties of bedrijven. En al helemaal geen afdelingen van bedrijven.

Ik volg bijna uitsluitend MENSEN.

Vaak weet ik niet eens waar ze werken, maar ze beïnvloeden me wel. Als ze me wijzen op nuttige content van hun organisatie ben ik daar blij mee.

Maar is dat juist niet de oplossing?

De mensen die het gezicht zijn van campagnes, afdelingen en losse initiatieven zijn degenen die hierover moeten tweeten.

Zoals bijvoorbeeld Kim Spinder dat deed voor de actie “Het nieuwe werken”. In sociale media draait het immers om MENSEN. Dus als je slim bent leg je ook contact met de relevante MENSEN van bedrijven die gebaat zijn bij jouw initiatief. Dit kan zelfs als je account @maxthemadman of @lachebekjelara is.

Daarnaast houd je uiteraard de volgers van het officiele Twitterkanaal van je organisatie regelmatig op de hoogte van alle gebeurtenissen en ga je daarop ook de conversatie aan.

Geef je mening of ervaring hieronder.

Geef een reactie

