Skip to content

Succes (op sociale media) is heel simpel. Hou je gewoon aan SWAMB en SUCCES

28/12/2010

Wil je succes hebben op sociale media dan is het belangrijk om mensen in beweging te krijgen. Eigenlijk is dat heel simpel:

Mensen komen in beweging voor SWAMB:

Status, Waarde, (bezweren van) Angst, Macht, Beleving

    Boodschappen blijven bij als ze voldoen aan de SUCCES-regel:

    Simple, Unexpected, Concrete, Credible, Emotional, Stories
    (bron: Made to Stick, Chip & Dan Heath)

      De elementen van SWAMB hebben elk weer hun eigen effect. Status is ongelofelijk belangrijk in sociale media: mensen willen cool, knap, hip, deskundig, etc. zijn. Verhoging van status is voor veel mensen dé reden om zich te mengen in discussies.
      Simpele spelelementen om mensen op status te triggeren zijn: invoeren van statusniveau’s (sukkel, beginner, gevorderde, held, kampioen) of mogelijkheid bieden tot verzamelen (…en verzamelaars willen hun verzameling compleet hebben!). In het laatste geval krijg je interactie als je ruilen faciliteert.

      Geef je waarde, dan leunen mensen achterover. Ze zijn uiteraard wel blij met wat je ze biedt. Waarde is een belangrijke reden om volger te worden en blijven. Je kunt mensen activeren door ze uit te dagen iets met die waarde te doen. Geef bijvoorbeeld ruw lesmateriaal om spreekbeurten  te maken en vraag vervolgens kinderen hun eigen spreekbeurt te delen.

      Angst leidt tot heftige reacties of tot stilzwijgen en het wachten op waarde. De meest felle discussies zijn ontstaan uit angst.

      Macht kan -net als status- mensen binden. Beloon mensen die actief zijn met status (ze worden bijvoorbeeld “meester” ipv “rookie”), maar ook met macht. Meesters hebben meer te vertellen dan rookies: misschien mogen ze zelf vragen aanmaken, of op een andere manier meedenken. Als je telkens meer macht in het vooruitzicht biedt kan dat een enorme motivator zijn om actief volger te blijven.
      Macht werkt ook voor groepen: de kleine consumenten voelen zich machtig als ze samen de Grote Organisatie op de knieen krijgen. Greenpeace kreeg Nestlé op die manier klein.

      Beleving is vaak gebaseerd op de eerder genoemde elementen (waarom denk je dat sport zo populair is?), maar het kan ook “gewoon leuk” zijn, zoals onderstaande filmpje uit “The fun theory” campagne van Volkswagen:

      Een andere “klassieker” die ik opgestuurd kreeg is de “Free Hugs campaign”:

      Ken je nóg leukere voorbeelden van beleving? Dan ben ik daar erg benieuwd naar!

      En hoe zit het met SUCCES? Lees daarvoor het boek Made to Stick van Dan & Chip Heath (aanrader), of in ieder geval de samenvatting:

      Boodschappen overbrengen kwestie van charisma? Misschien, maar zo lukt het ook.

      Advertenties

      Geef een reactie

      Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

      WordPress.com logo

      Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

      Twitter-afbeelding

      Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

      Facebook foto

      Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

      Google+ photo

      Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

      Verbinden met %s