Skip to content

Met deze praktische methode bepaal je snel en makkelijk de invulling van een sociaal netwerk

08/11/2010

Een tijdje geleden sprak ik met Maarten Postma van Hyves over de invulling van sociale netwerken door bedrijven. Wat hij vertelde was interessant. Hij zei: “Kijk eerst naar welk hoofddoel je met je netwerk wilt bereiken. Wil je communiceren? Of wil je jezelf promoten? Je moet een keuze maken. ”

In een presentatie op slideshare geeft hij een paar van zulke hoofddoelen:

  • Communicatie
  • Service
  • Beleving
  • Ontwikkeling
  • Promotie
  • Recruitment

OK, dat is mooi. Maar onvoldoende. Want wat ga je dan precies doen? Maak hiervoor een lijstje met de belangrijkste motivaties van je (potentiële) klanten om voor jou te kiezen. Zet vervolgens de hoofddoelen en klantmotivaties tegen elkaar uit in een matrix:

Communicatie Service Beleving Ontwikkeling
Motivatie 1 x x
Motivatie 2
Motivatie 3 x x
Motivatie 4

 

Ga na wat de belangrijkste klantmotivaties zijn en welk hoofddoel het best daarbij past. Kies eerst 2 motivaties met elk 2 hoofddoelen om uit te werken. Je krijgt dan meerdere ideeën welke kant een sociaal netwerk op kan gaan. Maak uit die vier uiteindelijk je keuze. Je mag hierbij best een beetje over de grenzen denken: als je voor service kiest zul je zeker ook aan communicatie doen, en wellicht aan ontwikkeling. Service is dan echter het hoofddoel.

Ga vervolgens na op welk sociaal netwerk de doelgroep zit die warm loopt voor het concept dat je verzonnen hebt en werk het verder uit.

Advertenties
No comments yet

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s