Skip to content

Boodschappen overbrengen kwestie van charisma? Misschien, maar zo lukt het ook.

31/10/2010

Ken je het boek “Made to Stick” van Chip & Dan Heath? Het is een absolute must-read als je wilt dat je ideeën ook aanhang krijgen en bijblijven.

Je kunt hun regels in een simpel acroniem samenvatten: SUCCES

Simple: Denk goed na over wat de kern van je boodschap is. Strip alles van wat je in je hoofd hebt tot je de absolute essentie van je idee hebt. Formuleer die in een statement, of nog beter, in een spreekwoord.

Unexpected: Boodschappen die mensen verwachten komen niet aan, juist omdat ze in lijn der verwachting liggen. Onverwachte boodschappen zetten je publiek op het verkeerde been. Ze zijn geraakt, en dat beklijft.

Concrete: Mensen visualiseren wat ze horen. Concrete dingen laten zich makkelijker visualiseren. De impact is groter. Een “blauwe Volkswagen Polo” blijft beter hangen dan een “auto”.

Credible: Geloofwaardigheid kun je op tal van manieren bereiken. Bijvoorbeeld door concreet te zijn. Of door een bekende Nederlander in te huren. Of door onvoorstelbare zaken op een voorstelbare manier te brengen: 24.000.000 euro is moelijker te bevatten dan dat het iedere Nederlander één liter benzine kost.

Emotional: Zonder emotie geen beleving. Je publiek zal het ook zo ervaren en over gaan tot de orde van de dag (en je boodschap vergeten).

Stories: Het boek “Made to Stick” bestaat uit niets dan verhalen. Ook Malcolm Gladwell, bekend van o.a. “The Tipping Point“, doet niets anders. Geen wonder dat hun boeken verkopen.

Waarom deze korte boekbespreking? Om je te helpen: zodat je je aanleert deze simpele regels in elke presentatie, blogpost, tweet toe te passen. Zelf lukt me dat ook zeker niet altijd, maar in de loop der tijd wordt je boodschap sterker en aansprekender als je er op blijft letten.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s