Skip to content

6 basic tips voor een mobiele strategie

26/10/2010

Mobiele toepassingen worden steeds belangrijker. Hoe spring je daar als bedrijf op in?

Kijk of het past in de overall business strategie. De belangrijkste tip. Begin er niet aan omdat het hip is. Mobiel is niet iets dat je er zo maar even bij doet. Kijk voor welke groepen van je achterban mobiel interessant kan zijn, en welk soort toepassingen daarbij dan kunnen passen. Vormen die groepen een marginaal geheel van je totale doelgroep, wacht dan nog even.

Kies projecten die zich gemakkelijk laten uitbreiden naar mobiele toepassingen. Kies uiteraard projecten die aan gaan slaan bij je (mobiele) doelgroep, maar let ook op welke projecten je al hebt lopen. Welke laten zich gemakkelijk omzetten naar mobiel? Met zulke bestaande projecten doe je gemakkelijker een pilot.

Ken de beperkingen van de technologie. Mobiel heeft vele beperkingen. Allerduidelijkste beperking is dat het scherm veel kleiner is. Een andere is dat de bandbreedte over het algemeen lager is. Minder snelheid dus. Bovendien kun je minder technieken toepassen op mobiele browsers dan op de browsers op “normale” computers.

Ken de extra’s van de technologie. Op mobiele telefoons moet je meer dan met een browser rekening houden. iPhone liefhebbers willen een applicatie, browsen via de browser vinden ze maar lastig. Hetzelfde geldt voor de Android-fans. Maar dit is juist een kans om de interface geheel af te stemmen op de mobiele ervaring.
Neem alle mogelijkheden van mobiel onder de aandacht: kan het wat voor mijn applicatie betekenen? Denk aan location based, maar ook context aware: kompas, geluid, video die de omgeving kan opnemen en extra dimensies aan een mobiele applicatie kunnen geven.

Meet je succes anders. Kijk of de metingen die je doet voor je website wel toepasbaar zijn. Je zult aanvankelijk zeker minder bezoekers trekken dan op een normale site. Mensen hebben echte waardering voor een goede mobiele site en zullen hem vaak en lang gebruiken als hij echt goed ontworpen is. Meet dus meer op kwaliteit dan op kwantiteit. Vraag bijvoorbeeld vaker feedback van gebruikers, of richt een “mobiele gebruikersgroep” op.

Blijf flexibel. De mobiele wereld verandert razendsnel. Wees ervan overtuigd dat je flexibel bent en mee wilt in technologie die er over een jaar weer anders uit kan zien.

Advertenties
No comments yet

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s