Skip to content

Het nr. 1 element dat je community MOET hebben om te overleven

25/10/2010

Andrew T. Stephen en Jonah Berger vinden in hun onderzoek Creating Contagious: How Social Networks and Item Characteristics Combine to Drive Persistent Social Epidemics ondersteuning voor de volgende metafoor: Stel je een bosbrand voor. Een bosbrand begint klein. Hoe ver de bosbrand zich uitbreidt is afhankelijk van 3 factoren: de ontbranding, de brandbaarheid en de verspreidingsmogelijkheid. Die factoren laten zich vertalen naar verspreiding van een boodschap via social media:

Ontbranding: De hitte (vlam, vonk) die het bos doet ontbranden De doses van enthousiasme die mensen aansteken om de boodschap te verspreiden
Brandbaarheid: Hoe droog is het hout? Hoe gemakkelijk je de boodschap kunt doorvertellen (hoe sticky is hij?)
Verspreiding: Hoe dicht staan de bomen op elkaar? Waar in het bos ontstaat het vuur? Hoe ver zijn geinteresseerden in het netwerk van elkaar verwijderd, en hoe invloedrijk zijn ze?

Stephen en Berger tonen verder aan dat degenen die de boodschap uitdragen daarover feedback moeten ontvangen om ze enthousiast te houden:

“If no one talks to the initiators, or the people that subsequently learned about the website, their enthusiasm will naturally decay and their fires will go out. This not only directly reduces the size of the overall epidemic, but also indirectly contributes to its demise because they no longer spread enthusiasm, which is essential for keeping the overall forest burning. Hence, enthusiasm that flows out from initiators also needs to cycle back to keep them (and those near them) enthusiastic. These cycles of enthusiasm reinforcement are critical for epidemic persistence.”

Dit betekent dat social media campagnes altijd een cirkel-element moeten bevatten dat de eerste volgers enthousiast houdt, waardoor zij op hun beurt het vuur brandend houden.

Big followings (=communities met veel fans maar relatief lage betrokkenheid) die volgers van elk nieuwtje op de hoogte houden (Twitter, Facebook) hebben dit element van nature in zich. Followings die dat niet doen verliezen daarom sneller de aandacht. Let dus op op bovenstaande recycle-mechanisme als je zelf een community bouwt.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s