Skip to content

Met de juiste commander’s intent weet iedereen wat hij moet doen

25/10/2010

In het leger kun je een operatie mooi plannen, maar goede kans dat een aanval bij de eerste heuvel of bomenrij anders verloopt dan in de plannen staat. Op dat moment zijn de plannen waardeloos geworden. De militairen in het veld zijn vanaf dat moment op zichzelf aangewezen.

Voor die situatie verzon het Amerikaanse leger in de tachtiger jaren het begrip “Commander’s Intent”.

De Commander’s Intent (de bedoeling van de aanvoerder) is het belangrijkste idee van een operatie. Al vergeten de troepen al het andere, al gaat alles totaal anders dan verwacht, de Commander’s Intent is de ultieme richtlijn die aangeeft hoe je moet handelen.


bron: DVIDSHUB

De Rijksoverheid gebruikt een Commander’s Intent voor het naar buiten treden van ambtenaren via sociale media. Die luidt: Wees een goed ambtenaar.

Ze kiest dus niet voor een handboek vol richtlijnen die mensen misschien toch niet begrijpen of wellicht vergeten. Of die over de situatie waarin een ambtenaar zich bevindt net juist niks zegt. De Voorlichtingsraad: “Er is geen wezenlijk verschil is tussen het traditionele gebruik van offline media en online communicatiemiddelen. En dus is “wees een goed ambtenaar” een voldoende helder devies.”

Hoe zit dat voor jouw bedrijf? Wat jullie ultieme taak? Wat is de richtlijn die voor jullie altijd geldt? De Commander’s Intent is de raad waarop je als medewerker in elke situatie kunt vertrouwen. Daarom is het handig om er één te hebben. Eventueel kan de missie een uitgangspunt vormen voor je Commander’s Intent. Vaak is dat echter zo´n moeilijke volzin dat mensen hem niet onthouden.

Let op: een goede Commander’s Intent is voor iedere medewerker duidelijk. “Wees een goed ambtenaar” kan dus een heldere boodschap zijn voor ambtenaren, maar medewerkers van jouw bedrijf onbegrijpelijk zijn. Het beste werkt het als de C.I. erg concreet is.

Voorbeelden van Commander’s Intents (bron: Made to Stick – Chip Heath & Dan Heath):
We are THE low-fare airline – Southwest
Deliver absolutely, positively, overnight – Fedex
Everything should be CHIFF (Clever, High-quality, Innovative, Friendly, Fun) – spellenmaker Cranium

Advertenties
No comments yet

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s