Skip to content

Wat je absoluut moet weten als je social media conversaties wilt monitoren

23/10/2010

Mooi, we hebben afgetikt hoe de social media strategie er in grote lijnen moet uitzien.

Stap 1 is het stellen van doelen. Hoewel de doelen per bedrijf verschillend zijn natuurlijk zie je in social media meestal een groeipad van luisteren naar omarmen. Eerst leren lopen voordat je kunt rennen zogezegd!

Dus verstandige bedrijven gaan eerst monitoren, ook wel “luisteren” genoemd. Jason Falls definieert in een bijna onleesbaar artikel de 5 W’s van social media listening. Hieronder vind je ze.

En ze zijn sterk! Het is namelijk niet alleen van belang wat er gezegd wordt, maar ook wie dat doet en op welk platform.
Dit zijn de 5 W’s:

Wie? Zijn ze invloedrijk? Beinvloeden ze anderen (zoals te achterhalen is uit
reacties)
Wat? Hebben ze het over een ervaring met je bedrijf? Geven ze een behoefte aan?
Duiden ze op een onderwerp dat wij moeten oppakken?
Waar? Op welke platforms vindt de voor je bedrijf interessante activiteit plaats? Op
fora? Op blogs? Sociale netwerken?
Wanneer? Zijn ze afhankelijk van specifieke gebeurtenissen? Keren ze telkens
terug?
Waarom? Wat zijn de achterliggende motieven van de schrijver? Vaak is het nodig
om daarvoor door te vragen.

Antwoorden op de 5 W’s geven je inzicht in de aanwezigheid, interesses en motivatie van je doelgroep op internet.

Advertenties
No comments yet

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s