Skip to content

De essentiele groeistappen voor je social media strategie

22/10/2010

Mooi, we hebben afgetikt hoe de social media strategie er in grote lijnen moet uitzien.

Stap 1 is het stellen van doelen. Hoewel de doelen per bedrijf verschillend zijn natuurlijk zie je in social media meestal een groeipad van luisteren naar omarmen. Eerst leren lopen voordat je kunt rennen zogezegd!

Volgens het bekende boek Groundswell van Forrester heb je de volgende mogelijke doelen met social media: Luisteren, Praten, Enthousiasmeren, Ondersteunen en Omarmen.

Luisteren en Praten worden geinitieerd door de organisatie. Daarom is dit B2C, van Business to Consumer. Enthousiasmeren en Ondersteunen zijn C2C want ze doelen op het enthousiasmeren en ondersteunen van de doelgroep onderling. Dat is dus iets anders dan het enthousiasmeren van de doelgroep door het bedrijf! Bij Omarmen initieert de doelgroep een deel van de werkzaamheden van het bedrijf, ze wordt als het ware er onderdeel van: Consumer to Business.

De weg van Luisteren naar Omarmen is een groeipad naar meer volwassenheid in sociale media. Voor de klant/doelgroep betekent de weg van gehoord worden (Luisteren) naar meedoen (Omarmen) dat zijn betrokkenheid bij het bedrijf steeds groter wordt.

Veel bedrijven staan nog in het begin staan hun sociale media ontwikkeling: Luisteren en Praten zijn dan de gemakkelijkste en meest logische stappen.

Advertenties
No comments yet

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s