Skip to content

Direct aan de slag met social media strategie voor een project

05/09/2010

De in social media bekende POST-methode kun je ook gebruiken voor projecten.

Het Duitse Brand Science Institute deed ‘undercover’ onderzoek naar Europese social media-projecten en de reden waarom ze zo vaak mis gaan. Wat blijkt:

81 procent van de onderzochte bedrijven had geen duidelijke social media-strategie

Dit vind ik vreemd want enkele jaren geleden kwam onderzoeksinstituut Forrester al met haar in social media kringen bekende POST-methode. POST is een acroniem en staat voor People, Objectives, Strategy en Technology. Met deze termen – in deze volgorde (!) – geeft Forrester aan over welke dingen je moet nadenken en wat de juiste volgorde is als je sociale software wilt gaan inzetten. Gebruik sociale software niet omdat het “cool” is, maar omdat het effectief kan zijn, aldus Forrester.

Dus de vraag wat je als bedrijf “met Facebook wil doen” komt pas als laatste.

Toch betekent dit niet dat je eerst je hele strategie uitgedacht moet hebben voor dat je ook maar iets kunt realiseren met social media. Je kunt de POST-methode namelijk ook voor losse projecten gebruiken.

Voorbeeld: de Consumentenbond faciliteert een discussie op LinkedIn in de aanloop naar een debat in de “offline wereld” op 9 september. De LinkedIn-groep was de uitkomst van POST:

  • People: kenners van de financiële wereld
  • Objective: luisteren en praten als warming-up voor het debat
  • Strategy: experts op een neutrale en voor hen vertrouwde plek verzamelen en ze de kans geven hun mening te geven.
  • Technology:  Financial professionals hebben meestal een LinkedIn-account en zijn vertrouwd met de groepen van LinkedIn. Hierdoor waren ze eenvoudig te benaderen en was de drempel voor hen laag om mee te doen aan de discussie.

Resultaten: 78 members, 11 discussies, 53 reacties in drieëneenhalve week.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s