Skip to content

9 tips voor een goed blog

14/08/2010
tags:

Een belachelijk lange tijd geleden was ik als verslaggever van Frankwatching aanwezig op het congres Citizen Journalism. Dutch Problogger Ernst-Jan Pfauth van nrc next gaf daar een interessante workshop over bloggen.

Al langere tijd wilde ik zijn tips met jullie delen, omdat ze zo nuttig zijn! Het is wel enigszins confronterend om dat juist in een blogpost te doen. Er blijkt namelijk uit dat ik me in dit blog vaak niet houd aan zijn goede raadgevingen!

Op gevaar van kritiek geef ik ze hier toch. Doe er je voordeel mee!

9 Tips voor een goed blog

  1. Kies een thema! Misschien wel de belangrijkste tip. Zorg dat het ergens over gaat, en natuurlijk het liefst over iets dat je aan het hart ligt.
  2. Maak een mooie about-pagina die onmiddellijk de bedoeling van het blog laat zien.
  3. Schrijf kort en krachtig. Beperk elke post tot een lengte van ongeveer 3oo woorden. Denk aan de raad van Mark Twain: “Als ik de tijd had schreef ik je een kortere brief.” .
  4. Schrijf persoonlijk en durf je gezicht te laten zien.
  5. Richt je tot de lezer, het is immers een persoonlijk medium (en een sociaal medium).
  6. Gebruik anekdotes. Die creëren op hun beurt weer anekdotes.
  7. Nodig uit tot interactie: werp een prikkelende stelling op, zet mensen aan het denken, zoek de onderwerpen of invalshoeken die juist nog niet uitgekauwd zijn, maak je blogpost juist bewust onaf zodat die uitnodigt tot discussie.
  8. Maak je tekst scanbaar: gebruik bijvoorbeeld wervende tussenkopjes. Leg die later in je tekst niet opnieuw uit.
  9. Foto’s gebruiken is prima, maar pak flink uit of doe het niet. Dus geen kleine thumbnails, maar alleen foto’s als ze er toe doen en dan lekker groot (vergelijk het met krantenfoto’s).

Ernst-Jan, ik hoop dat ik je tips goed heb weergegeven. En met dit lijstje van 9 -en dus per definitie onaf- richt ik mij tot de lezer: Wat is volgens jou tip 10?

2 reacties leave one →
  1. 17/08/2010 6:46 am

    Over scanbare tekst: schrijf niet zomaar “wervende tussenkopjes”, maar (vooral) ook informatieve tussenkoppen.

    Net zoals een informatieve titel de essentie van je artikel vat, en zo de juiste lezer naar je tekst trekt ─ en dus niet de lezer die eigenlijk niet op je artikel zit te wachten, maar gelokt werd door een wervende kop en zich vervolgens bekocht voelt ─ beschrijven informatieve tussenkoppen telkens de kern van de alinea. (En elke alinea krijgt zo’n tussenkop.)

    Er zijn nog meer hulpmiddelen om een tekst online goed scanbaar te maken. Veel zijn er inmiddels gemeengoed, maar hier nog maar eens op een rijtje: http://bit.ly/scanbaretekst

  2. bekelsblog permalink*
    17/08/2010 8:00 am

    Hoi Christiaan,

    Bedankt voor je aanvulling. Interessant dat je pleit voor informatieve tussenkoppen (itt wervende tussenkoppen). Zit zeker wat in als je kijkt vanuit de lezer.

    Ik kwam trouwens nog een artikel van Ernst-Jan Pfauth tegen waarin hij uitvoeriger uitlegt hoe je kunt opvallen in de Nederlandse blogosfeer: http://dutchproblogger.nl/blogtips/opvallen-in-de-nederlandse-blogosphere-is-makkelijk/. Hierin vind je nog meer tips dan die hij gaf tijdens de workshop.

    Peter

Geef een reactie

