Skip to content

Aardvark, sociaal netwerk dat antwoorden geeft zonder socializing

21/12/2009

Soms (vaak) wil je directe antwoorden in plaats van een hoop blabla. En wil je geen duizenden links doorspitten. Daarom heb ik het lelijke beest Aardvark in mijn hart gesloten.

Wat kun je met Aardvark? Vragen stellen die je via zelf speuren niet opgelost krijgt. Mensen vanuit de hele wereld komen vervolgens binnen enkele minuten met een antwoord.

Wow. Dat is nog eens wat anders dan maanden investeren in Twitter en Facebook om een netwerk op te bouwen voordat je je vraag kunt stellen. Een netwerk dat bovendien waarschijnlijk het antwoord op jouw vraag niet weet.
Of het Alternatief: je vraag in honderden forums posten in de ijdele hoop dat iemand reageert. Hmm, moeizaam.

Nee, je wilt je vraag de wereld inslingeren. Mijn vraag luidde:

Om precies te zijn: Is there an app that gives you an xml file of all the data that the sensors of an iPhone measure (location, acceleration, light etc.)? You could describe this as a live stream of your iPhone “context”.

Voor zulke vragen gebruik je Aardvark. Met Aardvark had ik het idee dat de hele wereld me hielp. Binnen 6 minuten had ik een antwoord uit Amsterdam,  2 minuten later kwam München. Na een uur meldde iemand uit Melbourne zich. 3 uur later Washington. Intussen had het contact in Amsterdam m’n verzoek al doorgestuurd aan zijn collega die de echte expert was.

Het gevoel overviel me dat ik tegen een semantisch web aan het praten was. Je stelt een vraag en krijgt een antwoord. Niet honderdduizend links naar pagina’s waarin mogelijk het antwoord te vinden is. Maar het antwoord zelf. Natuurlijk is het geen semantic web want het zijn mensen die je het antwoord geven. Het is dus een sociaal netwerk. Maar Aardvark is het soort sociaal netwerk dat me erg aanspreekt. Geen ge*** maar straight answers van de mensen waarnaar je op zoek bent.

Eén minpuntje: ik heb nog niet het antwoord dat ik zoek! 😉

No comments yet

Geef een reactie

