Skip to content

Wat is de waarde van een real time web?

04/09/2009

realtime2

Als je de discussies een beetje volgt lijkt real time ongeveer de heilige graal van het web te zijn. Maar waarom eigenlijk? OK, we hebben gezien dat real time technisch gezien een omkering van pull naar push betekent. In plaats van dat webapplicaties om de zoveel tijd aan de server moeten vragen om informatie, krijgen ze die automatisch toegespeeld als er nieuwe informatie is. Technisch een behoorlijke verandering inderdaad, maar wat levert dat op? Een paar minuten tot misschien een paar uur tijdswinst? Is dat zo ontzettend boeiend?

“You got me talking to myself. Half of me says I got a hold of the best thing I ever seen. Half of me says it ain’t worth it.”.

Het zijn de woorden van Paul Newman in de film “The color of money”. Newman breekt zijn hersenen over de kwaliteiten van de jonge pool hustler Tom Cruise. Bij het real time web bekruipt me hetzefde gevoel.

Marshall Kirkpatrick geeft 3 mogelijke waardemodellen voor het Real Time Web:

  • Ambiance: Het is een prettige ervaring om zoekresultaten van Google niet alleen op relevantie te hebben, maar ook op tijdstip. Je kunt dan gemakkelijker beoordelen welke resultaten relevant voor je zijn.
  • Automation: Robots/agents scannen het web en die berichten je op het moment dat dingen waarin jij geinteresteerd bent wijzigen op het web.
  • Emergence: Zodra een bepaalde waarde van iets bereikt wordt, bijvoorbeeld 2 van je vrienden vinden een bepaalde video goed, krijg je onmiddellijk bericht.

Ik vind dit niet heel overtuigend. Het klinkt als leuk, maar is dit een revolutie van het web? Misschien omdat ik Europeaan ben, maar het commentaar van een andere Europeaan op de post van Kirkpatrick sprak me het meest aan:

First, because in many cases, real-time does not mean persistent and accurate. The “real-time” information you get at one second could develop into something else the next second, that would lead to different thinking/decisions. So as a decision-maker I wouldn’t rely solely on this, which means that it loses a good part of its “real-time” value as I’m going to seek some “persistent” information elsewhere, which is going to take time. […]

Then, what’s the quality of the information you can get real-time ? Looking at what we get from Twitter : either it’s opinion leaders promoting their opinions (which I really doesn’t requires anything close to real-time), or it’s people telling their lives. […]

De echte waarde van het real time zijn is ook mij nog niet echt duidelijk. Wat maken een paar minuten (of wat langer) nu echt uit? Hoewel, wat ik me wèl kan voorstellen is dat real time, vanwege het push-mechanisme, bij social networks een grote rol gaat spelen. Sociale applicaties draaien immers in feite om conversaties. En conversaties winnen aan waarde als ze real-time plaats vinden. Google Wave doet dat heel fraai, Facebook is er mee bezig en Hyves zal daar in mee moeten.

Ben benieuwd wat jullie vinden van het real time web, of jullie sceptisch of enthousiast zijn, en of jullie toepassingsmogelijkheden zien. Laat het weten als je een mening hebt!

You got me
talking to myself.

Half of me says
I got a hold of...

the best thing
I ever seen.

Half of me says
it ain't worth it.
Geef een reactie

