Skip to content

Real-time web, social filtering en semantics belangrijke thema’s huidige web volgens RWW

13/05/2009
tags:

ReadWriteWeb noemt het real-time web, filtering van sociale netwerken en semantic search  belangrijke thema’ s van het huidige web. Laten we ze eens bekijken, als eerste het real-time web.

Het real-time web klinkt nogal vreemd. De informatie op het internet is toch real-time? We hebben toch altijd actuele informatie op het web? Ja, waar en niet waar. De informatie op sites is in principe actueel (afgezien van caching), maar diensten die gebruik maken van die informatie zijn dat niet altijd. Als je geabonneerd bent op een RSS-feed, dan krijg je maar eens in de zoveel tijd de updates daarvan. Google toont alleen nieuwe resultaten als het sites met nieuwe informatie gespiderd heeft. Dat komt omdat al die data gepolld wordt van sites in plaats van gepusht door sites. Zouden sites hun nieuwe informatie onmiddellijk aan Google doorgeven, in plaats van dat Google ze allemaal af moet lopen, dan zou Google actuelere zoekresultaten geven. Google Alerts zou dan echt een up-to-date service worden. In het algemeen worden attention services actueler.

Maar wat heb je aan zo’n real-time web? RSS-feeds zijn over het algemeen best redelijk actueel. Googles zoekresultaten lopen inderdaad altijd iets achter bij de werkelijkheid maar wat dan nog? Is dat reden om alleen nog maar op Twitter te kijken?

Twitter geeft immers real-time weer waar mensen over praten. Geeks geven hierover hoog op. Het inspireerde Mike Carey zelfs tot een Google + Twitter zoekmachine (zie plaatje).

Om eerlijk te zijn: voor de meeste mensen zie ik een real-time web op dit moment geen voordelen bieden. Een gebied waarin een real-time web wel nuttig is, is reputation management. Organisaties willen onmiddellijk geattendeerd worden op negatieve of positieve commentaren over hen zodat ze adequaat kunnen reageren. Google Alerts geeft die resultaten te laat. Dat is bewijs dat een real-time web zeker nut heeft voor bepaalde doelgroepen.

En we zijn onderweg naar een “kom naar mij web”, een web waarin we geattendeerd worden op dingen in plaats van dat we op zoek gaan. En een real-time web is een stap in die richting en een kan gevolgen hebben die we op dit moment nog niet kunnen inschatten.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s