Skip to content

De komst van cloud agents en het attention web

27/02/2009

Deze post verscheen gisteren op Frankwatching: Cloud agent

In een artikel over de toekomst van de desktop bericht Nova Spivack over de verschuiving van informatie naar aandacht. De grootste uitdaging van het web is niet meer het vinden van informatie, maar het op de hoogte blijven ervan. De hoeveelheid informatie is inmiddels zo groot dat onze hersencapaciteit onvoldoende is om die te kunnen bevatten. We ervaren information overload. Daarom zullen we meer moeten vertrouwen op tools die ons helpen aandacht te hebben voor de juiste dingen. We gaan van een web waarin we zelf speuren naar een web waar cloud agents het speurwerk voor ons doen.

Kom naar mij

vanderwalInformatiearchitect Thomas Vanderwal (foto) noemde dit het ‘kom naar mij’ web. Ferry den Dopper schreef vorig jaar – eveneens voor Frankwatching – over dit onderwerp. Hij noemde in zijn artikel vier voorwaarden waaraan voldaan moet worden om zo’n ‘kom naar mij’ web te realiseren:

  • een alomtegenwoordig Web en ‘connected’ devices
  • Software as a Service (SaaS)
  • webtop in plaats van een browser en desktop
  • (her)bruikbare data

Omdat deze voorwaarden in een razend tempo gerealiseerd worden is het interessant om te kijken waar we nu staan. Want, mocht het je ontgaan zijn, we zijn al op weg naar een ‘kom naar mij’ web.

Om even wat voorbeelden te noemen: met Google Alerts blijf je op de hoogte van wat Google vindt bij zoektermen van je keuze. Googles concurrent Microsoft biedt Windows Live Amber AlertAlerts, een service die alerts/herinneringen van allerlei diensten verzamelt: nieuws, weer, datingservices, sportevenementen et cetera. De herinneringen kun je zowel in je mailbox als in je Windows Live Messenger ontvangen. Ook het recente initiatief van de politie, Amber Alert, kun je via Windows Live Alerts ontvangen. Amber Alert waarschuwt je als kinderen vermist zijn. Je kunt de politie meehelpen ze te vinden. Het waarschuwingssysteem biedt een scala van mogelijkheden om je alert te ontvangen: mail, instant messenger, desktop, iGoogle, sms, Hyves.

In de toekomst worden zulke diensten natuurlijk geavanceerder. De kwaliteit van een alert service (vaak attention agent of cloud agent genoemd als het gaat om complexere services) hangt af van 3 factoren:

  • de inhoud en relevantie van de updates,
  • de mogelijkheden van de service op het gebied van personalisatie en
  • de rijkheid aan distributiekanalen

De inhoud en relevantie zijn fundamenteel. Als een dienst je de perfecte informatie aanlevert en hij doet dat uitsluitend per mail, dan kan dat toch waardevol zijn. Een service die onzin biedt op een ideale manier is alsnog waardeloos.

Inhoud

Een hoge kwaliteit content en relevantie zijn gemakkelijker te realiseren voor cloud agents die kwantificeerbare data leveren dan voor hen die dat niet doen. MyFunda bijvoorbeeld houdt je op de hoogte van huizen die voldoen aan criteria die je opgeeft. Omdat die gegevens direct uit de database van Funda komen is het niet moeilijk informatie op maat te leveren.

My Funda

Google Alerts heeft het een stuk moeilijker. De kwaliteit en relevantie van de content hangt deels af van hoe slim ik de zoektermen kies. Bovendien ben je niet zeker hoe volledig de informatie is die Google stuurt. Met de komst van een semantisch web zullen kwaliteit, relevantie en volledigheid overigens enorm toenemen.

Personalisatie

Het ‘kom naar mij’ web in de meest simpele vorm heeft nauwelijks mogelijkheden om informatie te personaliseren. Neem de nieuwsbrief als voorbeeld. Je vinkt aan dat je je wilt abonneren. Vervolgens krijg je op tijdstippen die je zelf niet in de hand hebt informatie per e-mail toegestuurd. De trend is dat je notificaties kunt tweaken en daarmee kunt laten aansluiten op jouw situatie. In de toekomst is tweaking juist weer minder nodig om toch persoonlijk relevante informatie te leveren. Een andere trend is dat alerts gemakkelijker te beheren worden. In het huidige web zie je:

1. Sites die alerts geven met informatie die de site zelf levert

Voorbeelden hiervan zijn talrijk: Funda met MyFunda, Google Alerts, de abonnementservice van De Hypotheker. Je geeft op de site input waarmee de cloud agent aan de slag kan. Vervolgens ontvang je je updates. Vaak kun je aangeven hoevaak je updates wilt ontvangen.

RSS-feeds vallen ook in deze categorie, zeker als het gaat om RSS-feeds op bepaalde zoektermen (bijvoorbeeld een feed van het woord Frankwatching op YouTube). Bij RSS-feeds kun je alleen geen voorkeurstijdstip van ontvangst aangeven.

rss_fw

2. Sites die verzamelingen van alerts aanbieden

Dat zijn sites die berichten van andere sites bijhouden zodat je niet overal op internet je alerts moet bijhouden. Ze staan allemaal lekker bij elkaar op één of twee sites. Dit fenomeen is sterk in opkomst. Windows Live Alerts is een voorbeeld. Maar al uitgebreider zijn Trackle, Yotify en Alerts.com. De maker van Yotify, Branchnext, komt ook met een B2B variant die LetMeKnow heet. Nadeel is dat ze erg op de Amerikaanse markt gericht zijn. Het wordt hoog tijd voor een Nederlandse/Europese variant. Ik heb er zelf geen kunnen vinden, dus laat het weten als je voorbeelden hebt!

Alerts.com

3. Agents die je voorkeuren “uit de cloud” halen

Bij MyFunda moet je nu nog zelf aangeven in welke prijscategorie je een huis zoekt en aan welke eisen het moet voldoen. De toekomst is aan diensten die die informatie uit je persoonlijke profiel halen dat ergens in ‘the cloud’ staat. Gedeeltelijk heb je dat profiel zelf handmatig samengesteld, deels bepaalt je gedrag en leefsituatie hoe dat profiel er uit ziet.APML

APML (Attention Profile Markup Language) kan hierin een belangrijke rol spelen.  APML beschrijft datgene waarin mensen geïnteresseerd zijn, of waarop ze geattendeerd willen worden. Een APML-file geeft dus persoonlijke voorkeuren aan. Je kunt een APML-file zelf vullen door via websites je persoonlijke voorkeuren aan te geven. Maar ook je gedrag kan de APML-file vullen. Bijvoorbeeld door het bezoeken of bookmarken van sites.

In de toekomst kan nog veel meer in APML bewaard worden, van de route die je met je auto rijdt tot de gesprekken die je online voert tot het gedrag dat bewakingscamera’s van je vastleggen. Het pas gestarte Google Latitude is ook een goede bron voor APML. Eigenlijk staat in APML een deel van onze privatepersoonlijkheid. Dat klinkt redelijk beangstigend, de APML workgroup pleit er daarom voor dat je APML onder je persoonlijke controle valt.

Sites die je APML-file kennen hoeven je dus niet meer te vragen naar je voorkeuren, die kennen ze immers al. Ze kunnen je dus elk moment attenderen op dingen die voor jou van belang zijn.

Voorbeelden van diensten die gebruik maken van APML zijn Particls met nieuws op maat op basis van je browsegedrag, en Cluztr, die vrienden vindt die bij je passen. Applicaties op basis van APML staan nog in de kinderschoenen en de hier genoemde voorbeelden zijn nog in een experimenteel stadium.

Cluztr

Distributie

Mocht je vroeger blij zijn met een e-mailtje als alert, tegenwoordig is het aantal Twitchboardkanalen een stuk groter. Denk naast e-mail aan RSS, sms, voicemail, instant messenger, Twitter, Delicious, widgets en desktop.

Om een paar voorbeelden te noemen:

  • Twitchboard: Als je @twitchboard volgt op Twitter komen alle url’s die je in je tweets verstuurt automatisch in Delicious terecht.
  • near.lynear.ly is een service die tweets uit je omgeving (tot nu toe alleen op basis van Amerikaanse postcodes) filtert en naar je Direct Messages in Twitter verstuurt.
  • Amber Alert heeft veel distributiekanalen. Eén daarvan is je Windows desktop. Er verschijnt een pop-up als Amber Alert een bericht verzend. Maar je kunt ook Windows Live Messenger kiezen als kanaal waarmee je geattendeerd wilt worden.
  • Berichten van Alerts.com zijn op je mobiel te ontvangen via sms of spraak. Een simpel voorbeeld is een wekservice die je mobiel aanstuurt.

Het motto is: ‘Kom naar mij’ waar ik het wil en wanneer ik het wil.

Waar staan we?

De tijd van het simpele bericht via e-mail dat we vanaf onze desktop lezen ligt achter ons. Maar we zijn nog niet zover dat mensen nauwelijks meer ‘naar het web toegaan’ en alle relevante informatie op zich af laten komen. APML staat nog in het beginstadium.

cloud-agents

We leven in een tijd waarin het aantal alert services / cloud agents / attention agents sterk toeneemt. Daarmee neemt ook de behoefte toe om die te kunnen beheren. Verzamelservices als Alerts.com en Microsoft Live Alerts winnen terrein. De distributie van notificaties moet multi-channel zijn. Mail blijft een zinvol kanaal als dat ook gemakkelijk mobiel te raadplegen is. Sms wordt door de komst van het mobiele internet minder belangrijk. Platforms met een sterke mobiele variant zoals Twitter en sociale netwerken als Hyves en Facebook zijn prima geschikt als distributiekanaal voor notificaties en zullen naar mijn mening terrein gaan winnen.

Peter Bekel is adviseur bij full-service internetbureau Tam Tam.

Advertenties
No comments yet

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s