Skip to content

Hoe kan het bedrijfsleven omgaan met de internetgeneratie?

21/10/2008

Ben het boek Groundswell van Charlene Li en Josh Bernoff aan het lezen. Het gaat over hoe je bedrijven stap voor stap kunt laten omgaan met Web 2.0. Interessante kost dus.
Omdat steeds meer mensen het web gaan gebruiken, en – met name jongeren – veelvuldig gebruik maken van de sociale tools op het web, kunnen bedrijven niet achter blijven. Ze moeten hierop inspelen willen ze marktaandeel en positieve aandacht behouden.

Ter illustratie, de onderstaande staatjes geven het gebruik aan van het sociale web in de VS en Europa.

Ter toelichting: creators zijn mensen die dingen creëren op het web, bijvoorbeeld blogs; critics zijn mensen die reageren in fora of op blogs, of ratings geven; collectors verzamelen content via RSS of delicious e.d.; joiners zijn deelnemers aan sociale netwerken; spectators zijn passieve deelnemers aan het sociale web; inactives nemen niet deel aan het sociale web maar zijn wel op internet aanwezig. Mensen kunnen in meerdere groepen voorkomen, creators zijn immers ook vaak spectators.

Uit de grafieken blijkt dat het actieve (creators, critics, collectors, joiners) of passieve (spectators) gebruik van sociale websites in de VS nog een stuk hoger ligt dan in Europa, met name op het gebied van de sociale netwerken. Ik heb wel het vermoeden dat Nederland binnen Europa weer tamelijk actief is en dus meer richting de cijfers van de VS komt. Nederland is immers een behoorlijk actief internetland.

Uit de grafieken blijkt ook dat jongeren actiever zijn op het web dan ouderen. Met name nemen ze veel meer deel aan sociale netwerken (als bijv. Facebook en Hyves). De categorie “joiners” geeft dat aan.

Toevallig liep ik deze week ook aan tegen een artikel van Sarah Perez over de generatie die in Amerika bekend staat als “Generation Y”. Dit zijn de jongeren die op dit moment zo tussen de 13 en 31 jaar oud. Volgens Perez zijn ze als volgt te kenschetsen:

  • Ze zijn “plugged-in” geboren, of in ieder geval met internet opgegroeid.
  • Ze geven niet heel veel om TV.
  • Ze worden meer beinvloed door wat hun vrienden zeggen dan door advertenties van bedrijven.
  • Werken moet vooral ook leuk zijn.
  • Ze zijn sociaal betrokken bij alles wat er in de wereld gebeurt.

Hoe past technologie daarin?
  • Ze kijken TV, maar dan wel op het tijdstip dat hen uitkomt op het device dat ze op dat moment gebruiken.
  • Ze zijn zeer actief in sociale netwerken, maar zijn ook bedacht op hun privacy.
  • Mobieltjes zijn devices die je altijd bij je hebt en overal voor gebruikt.
  • Generation Y verwacht dat ze bedrijven kunnen benaderen zoals ze dat gewend zijn op het web: dus via sociale netwerken, Twitter, blogs, kortgezegd via Web 2.0 tools.
  • De tools die ze privé gebruiken willen ze ook op hun werk kunnen gebruiken.
  • De leden van Gen Y swappen constant focus, websites moeten er dus mee rekening houden dat ze maar kort de aandacht hebben.
Advertenties
2 reacties leave one →
  1. Anoniem permalink
    22/10/2008 10:23 am

    Heel erg interessant artikel, denk dat heel veel corporates in Nederland hiermee struggelen.

    Thanks

  2. 29/10/2008 2:15 pm

    Hi Peter,

    Mooie post en goed dat er wat cijfer materiaal gaat ontstaan.
    Ik kwam onderstaande tegen…

    49% van de Nederlandse bevolking is lid van tenminste één digitaal sociaal net werk zoals Hyves, LinkedIn en Facebook
    In de USA, de bakermat van social networking, is dat maar 40% en in de meeste landen is het nog minder.
    Bron: Synovate

    Spannende vraag vind ik hoe bedrijven hier, naast verbeterde (externe) communicatie, voordeel uit gaan halen?

    Tom!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s