Skip to content

Web 2.0 best practices voor bedrijven: Lifestreams

29/07/2008

Richard MacManus
blogde deze week over brandstreaming, ofwel lifestreaming voor bedrijven. Lifestreaming is een redelijk nieuw fenomeen in de Web 2.0 wereld. Het idee is de levensloop van een persoon in beeld te krijgen aan de hand van informatie die hij of zij achter laat op verschillende sites. Je blog, foto’s die je op flickr zet, je tweets op Twitter, je connecties op LinkedIn, je bookmarks op del.icio.us, ze worden allemaal geaggregeerd en in een informatiestroom getoond door lifestreaming applicaties, tenminste als je dat toestaat. Bekende voorbeelden van zulke applicaties zijn Plaxo Pulse en Friendfeed.

Richard MacManus vindt dat bedrijven die consumenten erg aanspreken (bijv. Apple) het meeste baat hebben bij brandstreaming. Er gebeurt alleen nog niet erg veel op dat vlak, concludeert hij.
Jeremiah Owyang ziet er wel wat in: voor fans van bepaalde merken is alle informatie op één plaats beschikbaar. Hij vreest echter dat veel bedrijven zendergericht zullen blijven in plaats van actief mee te doen in discussies. Hij denkt dat mensen zich dan niet zullen abonneren op de lifestreams van zulke bedrijven.

Ik zou zeggen:

  • Zorg er eerst voor dat je meedoet met Web 2.0. Bloggen komt inmiddels redelijk van de grond, maar denk ook aan Twitter, LinkedIn, Flickr of YouTube.
  • Zorg ervoor dat je eerst de afzonderlijke streams beheerst voordat je ze toevoegt aan je lifestream. Komt Twitter bijvoorbeeld niet erg van de grond, neem die dan niet op in je lifestream.
  • Laat de verschillende streams op elkaar aansluiten.
  • Zorg voor iemand/een groep mensen die verantwoordelijk is voor de content van de gehele lifestream; zorg er tevens voor dat deze mensen mee kunnen doen in discussies als dat nodig is.
  • Laat de lifestream aansluiten bij andere uitingen.

  

  (reminder Plaxo)

Advertenties
No comments yet

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s