Skip to content

Waarom wilde Microsoft Powerset hebben?

08/07/2008

Sinds Microsoft Powerset heeft overgenomen wordt er driftig in de blogosphere gespeculeerd over het waarom van die aankoop. Alom overheerst de gedachte dat dit is om Google het hoofd te kunnen bieden. Alex Iskold denkt dat Microsoft wellicht plannen heeft om de zoekrange van Powerset uit te breiden naar andere sites dan Wikipedia (de enige site die Powerset nu nog doorzoekt) en vervolgens op te nemen in de browser. Op die manier zou Google een hak gezet kunnen worden omdat bezoekers niet naar de Google homepage hoeven om slim te zoeken.
Yihong Ding vermoedt dat
de mislukte acquisitie van Yahoo Microsofts reden is voor de aankoop van Powerset. Via deze omweg, denkt hij, gaat Microsoft toch proberen om Yahoo in te lijven, omdat hij Powerset betere kansen geeft dan Yahoo’s Search Monkey.

Ik weet niet wat de reden is, maar ik denk dat Alex Iskold het bij het rechte eind heeft als hij zegt dat je de manier waarop Google zoekt niet moet vergelijken met semantic search. In ieder geval niet in eerste instantie. Semantic search kun je vergelijken met de manier waarop een database wordt doorzocht, alleen wordt dan geen database doorzocht maar een site – of liever- het hele web. 

Semantic search werkt goed als je specifieke waarden aan velden mee kunt geven: “Films langer dan 5 uur”, “alle schilders geboren in Amsterdam”, dat zijn vragen die je een relationele database goed kunt stellen, en dus ook goed kunt stellen aan een semantische zoekmachine. Een goed voorbeeld hiervan is de manier waarop je dingen kunt zoeken in DBpedia (zie mijn post op Frankwatching over het klassieke Web 3.0 voor meer informatie hierover).

Als je de zoekvelden van de semantische zoekmachine goed invult zijn de resultaten ineens wel een stuk waardevoller dan bij
een zoek op keyword. Dus: als semantische zoekmachines deze insteek kiezen leveren ze meerwaarde.

In een later stadium van ontwikkeling kun je een semantische zoekmachine prima een vraag stellen die je ook aan Google zou kunnen stellen. Dat stadium is bereikt als de zoekmachine in staat is te begrijpen welke velden/eigenschappen de zoeker bedoelt en welke waarde die dan moeten krijgen in de zoekquery. Tot die tijd lijkt het me geen probleem dat een semantische zoekmachine specifieke vragen aan de gebruiker stelt om in staat te zijn een beter zoekresultaat te leveren.

Advertenties
No comments yet

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s