Skip to content

Gezamenlijk filteren voor het beste resultaat

01/07/2008
Op ReadWriteWeb verscheen gisteren een interessant artikel over Collaborative Filtering. Collaborative Filtering (CF) houdt in dat gebruikers van een webapplicatie gezamenlijk bepalen wat interessant is. Bekende voorbeelden waarin CF wordt toegepast zijn Digg en LastFM.

De voordelen van Collaborative Filtering zijn:

  • Grote groepen gebruikers maken betere beslissingen dan een handjevol editors, dus de groep krijgt bijvoorbeeld beter nieuws en betere muziek.
  • De “beslissingen” van de groep leiden tot gemiddelden, het kan echter goed zijn dat de gemiddelde mening van de groep voor jouw niet interessant is.
    Door je voor- of afkeur uit te spreken bepaal je daarom niet alleen de algemene mening, maar bouw je tevens een persoonlijk profiel op van jouw interesses. Het systeem kan op basis daarvan suggesties doen.

CF is een erg krachtig mechanisme en zal in steeds meer sites opduiken. Bekende sites als Friendfeed, StumbleUpon en Flickr hebben het inmiddels of zijn ermee bezig.

Je kunt zeggen dat CF de democratisering van het internet is:
De meerderheid beslist, maar er wordt ook rekening gehouden met de voorkeuren van de minderheid.

Semantic web
 
Stel dat je nog een stap verder gaat en CF gaat werken in een semantic web. Zou dat dan verrassende nieuwe inzichten geven?

  • Neem voor het gemak een song op LastFM. In een semantic web is informatie over het nummer in principe op het hele web beschikbaar, dus ook de beoordeling. In een semantic web hoef je dus niet per se het nummer op LastFM te beoordelen, maar kan dat ook op andere plaatsen.
  • Omdat overal op het web gestemd kan worden wordt de groep die beslist groter en krijg je dus een beter resultaat; beter gezegd: een gemiddelde over een grotere groep.
  • Jouw beoordeling van het nummer is ook in principe overal beschikbaar. Daarop kunnen verkopers van concertkaarten, gadgets en gerelateerde muziek inspringen.
  • In een semantic web is er over de song veel gerelateerde informatie beschikbaar. In ieder geval veel meer informatie dan wanneer het nummer allleen bekend is in LastFM. Als je het nummer mooi vindt kan dus onmiddellijk voor jou interessante gerelateerde informatie worden getoond: concertkaarten, video’s, lyrics, guitar tabs etcetera.

Conclusie:
Het semantic web zorgt voor een bredere inzet van CF maar leidt niet tot spectaculaire nieuwe invalshoeken. Maar,
volgens Tim Berners-Lee is juist -vrij vertaald- datgene wat je nu nog niet ziet of weet het echt spectaculaire. Nieuwe ontwikkelingen als het semantic web zullen -net als 15 jaar geleden het web- op een manier gebruikt gaan worden die we nu nog niet kunnen voorzien en leiden tot ontwikkelingen die we ons nu nog niet kunnen voorstellen.

Advertenties
One Comment leave one →
  1. Anoniem permalink
    01/07/2008 8:15 pm

    Goeie plaat van The Boss! 🙂 Semantic web begin ik steeds meer te snappen!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s