Skip to content

Het ontwikkelen van ideeën voor het web

18/06/2008

Op 11 juni vond een
interactief debat plaats over de toekomst van het web. Tim Berners-Lee was gastspreker. Eén van de interessantste dingen die hij noemde vond ik de cirkel die webfenomenen doorlopen bij hun ontstaan en evolutie. De belangrijkste punten in die cirkel zijn het krijgen van een idee (eventueel op basis van een bestaand concept) en het vertalen van het idee van een microschaal naar een macroschaal als het web. In de figuur zijn ze aangegeven met sterretjes.

Dit zijn typisch de dingen waarvan mensen niet precies weten hoe ze werken. Creativiteit ontstaat uit het bewust nadenken over problemen en oplossingen. Het onderbewuste gaat echter door met combineren en vinden van oplossingen ook als we er niet bewust mee bezig zijn. Uiteindelijk leidt het onderbewuste denken vaak tot het plotselinge idee (Eureka!).
De overgang van een idee van kleine schaal naar een schaal als het web is ook vaak onzeker. Meestal hebben startups slechts een gevoel of hun idee zal aanslaan, maar is daar absoluut geen zekerheid over. Het kan zelfs zijn dat de ideeen die ze hebben door webgebruikers op een heel andere manier gebruikt gaan worden. Een goed voorbeeld hiervan is Twitter

Berners-Lee gaf vervolgens voorbeelden van andere webconcepten die dezelfde cirkel volgen: e-mail, het www, wiki, blogs, het semantic web. 





  

Advertenties
No comments yet

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s