Skip to content

“Semantic web is Blue Ocean opportunity”

05/06/2008
tags:

Het magazine Nodalities, dat handelt over het semantic web, opent deze maand met een artikel van Ian Davis en Zach Beauvais. Het semantic web, zeggen ze, is een blue ocean opportunity voor bedrijven.

De Blue Ocean is een metafoor gebaseerd op de bekende bestseller “Blue Ocean Strategy“ van
W. Chan Kim en Renée Mauborgne. De metafoor komt er op neer dat een volle markt met veel competitie als een zee is die rood gekleurd wordt van het bloed, omdat bedrijven een plekje in een beperkte markt proberen te bevechten. Web 2.0 zou je kunnen zien als zo’n rode oceaan. Er zijn inmiddels zoveel partijen op deze markt dat het bijna onmogelijk is om je als start-up te manifesteren. Een blauwe oceaan is een markt die nog praktisch leeg is. Als bedrijf hoef je dus minder concurrerend te zijn om toch je plek hierin op te eisen.

Het semantic web biedt volgens Davis en Beauvais een Blue Ocean opportunity. Ze baseren dit op de theorie van netwerken: net als bij telefoonverbindingen heeft 1 aansluiting geen zin, maar wordt het nut van telefoon exponentieel groter naarmate het aantal gebruikers toeneemt. Vrij vertaald naar het semantic web kun je zeggen dat met het huidige aantal participanten het nut nog redelijk beperkt is, maar dat er een sneeuwbaleffect kan optreden naarmate dat aantal toeneemt.
“Een situatie waarin de kosten van het leveren, consumeren en verwerken van data afneemt en de waarde van het datanetwerk toeneemt, is een sterke indicator voor de komst van een blue ocean”, aldus het artikel in Nodalities.

Wel zien ze struikelblokken op weg naar een nieuwe “semantic” markt: “hoewel technologie exponentieel kan groeien, groeit de aanhang vaak lineair”. Dit kan gebeuren als technologie de sociale normen vooruitholt. De maatschappij kan dan nog niet omgaan met de nieuwe mogelijkheden die de technologie biedt, en dit remt de adaptatie van die technologie.

Het artikel lezend zie ik 3 fasen van participatie door bedrijven in het semantic web.

  • Fase 1 (huidige fase): een beperkt aantal bedrijven gaat de uitdaging van het semantic web aan. Dit gaat met veel vallen en opstaan en de hobbels die ze moeten overwinnen zijn enorm.
  • Fase 2: het Tipping Point. De aanhang voor semantic web technologie is nu zo groot dat het winstgevend wordt. Bedrijven met gevoel voor de markt zullen hun slag slaan en exponentieel groeien. De bedrijven die in deze fase het slimst bezig zijn worden enorm beloond.
  • Fase 3: de Long Tail. Het semantic web is algemeen geworden, en bedrijven proberen uit alle macht aan te haken bij de succesvolle bedrijven uit fase 2. Dit leidt uiteindelijk tot een Red Ocean.
Advertenties
One Comment leave one →
  1. Anoniem permalink
    10/06/2008 8:15 pm

    Wow! Ik kijk uit naar jouw Blue Ocean idee Peter!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s