Skip to content

Web 2.0 best practices voor bedrijven: algemeen -3-

03/04/2008
Doorgaand op mijn vorige verhaal komen nu de – volgens Owyang – belangrijkste stappen in de productcyclus (wat dat product dan ook moge zijn. In feite heeft elk bedrijf een product, ook al hoeft het niet per sé iets fysieks te zijn).

  • De experts van je product gaan het contact met de klant aan. Ze moeten klaar staan om vragen van klanten te beantwoorden (bijv. via forums). Demo video’s/flash filmpjes/podcasts moeten het voor de potentiële klanten gemakkelijker maken om kennis te maken met het product. Weliswaar zullen velen weer afhaken, desondanks is het belangrijk dat potentiële klanten zo goed mogelijk ondersteund en begeleid worden.
  • Het vinden van de echte klanten: de groep van belangstellenden is stukken kleiner geworden, maar dit zijn wel de echt geïnteresseerden. Het productteam gaat dus door met interactie met de -nu echt potentiële- klanten.
  • Het “perfecte” product wordt gemaakt: fases van leren en ontwikkeling moeten uiteindelijk leiden tot een product waar de klant sterk aan heeft bijgedragen. Uiteraard zullen die ook het product kopen, en waarschijnlijk ook promoten. Het is immers deels door hen vervaardigd. Belangrijk is ook ervoor te zorgen dat de online community elkaar helpt. Het vertrouwen in een “mede-koper” is groter dan in een bedrijf. Bovendien neemt het het bedrijf een deel van de interactie uit handen.
  • De cyclus begint opnieuw: het product krijgt een vervolg, upgrade, extra features etcetera. De cyclus kan opnieuw beginnen. Veel van het framewerk voor online interactie ligt nu al klaar.

Goede voorbeelden van het betrekken van eindgebruikers zijn Dell Idea Storm en T-shirt verkoper Threadless.


Naast discussie geven beide platforms de mogelijkheid om te stemmen op producten. Dat is natuurlijk een heel handige tool om snel inzicht te krijgen in de populariteit van een nieuw product.

Advertenties
2 reacties leave one →
  1. 04/04/2008 9:06 am

    Hoi Peter,

    Dell Ideastorm is misschien een sprekend voorbeeld, maar toch niet zo’n goede: Maar zelden voorziet Dell ideetjes van repliek en ook de ingebrachte ideetjes komen bijna allemaal uit eenzelfde hoek.

    Regel nummer zoveel zou kunnen zijn dat je je er voor in moet spannen om een goed gemiddelde uit je klantenkring participant te maken op dit soort interactievolle productiecycli?

  2. Peter permalink
    07/04/2008 11:29 am

    Hoi Nigel,

    Bedankt voor je reply, als waar is wat jij zegt dan hoort Dell eerder bij de voorbeelden zoals het niet moet :-). Heb je voorbeelden van een meer geslaagde inbreng door consumenten? Een game voor het maken van een nieuwe frisdrank van Mountain Dew is wellicht een goed voorbeeld, maar erg gericht op de amerikaanse markt. Als je voorbeelden hebt van nederlandse ondernemingen hou ik me aanbevolen!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s