Skip to content

Web 2.0 best practices voor bedrijven: algemeen -2-

31/03/2008
Jeremiah Owyang geeft aan dat het belangrijk is om te beseffen waar je staat als bedrijf als het gaat om de inzet van Web 2.0 strategieën. Ben je een beginner op Web 2.0 gebied of heb je al enige ervaring?

Heb je al enige ervaring opgedaan, besef dan dat de corporate website en je ranking bij Google minder belangrijk worden. Die verliezen terrein aan forums, beoordelingssites en alternatieve nieuwssites (denk aan sites als Digg).

Heb je ook dat besef, dan raadt Owyang de volgende stappen aan:

  • Eerst en vooral: luister. Dit kan bijvoorbeeld door een feedreader aan te leggen voor feeds in jouw markt, simpelweg te luisteren naar klanten, het lezen van commentaar in support forums, het attent zijn op blogs waarin behoeftes in de markt worden uitgesproken, etcetera.
  • Ga de conversatie aan. Bedrijven proberen vaak een viral effect te genereren door het versturen van berichten, maar ze moeten beseffen dat conversatie met hun doelgroep wel eens een snellere methode zou kunnen zijn. Sterker nog, mensen die kritisch zijn kunnen dit juist bewerkstelligen als echt naar ze geluisterd wordt, en ze betrokken worden bij de oplossing.
  • De geintegreerde aankondiging: alle acties via blogging, twitter, social networks, off-line acties moeten tegelijkertijd actief worden. Belangrijk daarbij is dat de acties weer tot nieuwe discussie leiden, dus niet een statisch eindpunt hebben.

Denk bij bovenstaande stappen ook aan de POST methode waar ik eerder over schreef. De actie lijkt nu klaar, maar het belangrijkste begint nu eigenlijk pas, aldus Owyang. Daarover later meer.

Dat bovenstaande averechts kan werken als men probeert op slinkse wijze zichzelf te promoten blijkt uit dit voorbeeld van Wall-Mart. Door o.a. fake klanten commentaar te laten geven op Wall-Mart producten verloor het bedrijf veel aan vertrouwen toen dat bekend werd. Een latere poging werd daardoor ook met veel scepsis ontvangen.

Advertenties
No comments yet

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s