Skip to content

Web 2.0 best practices voor bedrijven: algemeen

27/03/2008

In mijn zoektocht op internet zoekt naar best practices op Web 2.0 gebied ben ik onderstaande ideeën vaak tegengekomen (een
aantal van de geraadpleegde bronnen). Het gaat hierbij dan met name om het gebruik van Web 2.0 concepten door bedrijven.

  • wees oprecht: probeer dus niet je imago op een krampachtige manier hoog te houden maar ga een open discussie aan met je consument
  • focus op individuen, niet op de corporate identity: laat mensen uit het bedrijf op bijvoorbeeld blogs op persoonlijke titel spreken. Weliswaar spreken ze als afgevaardigde van het bedrijf, maar ze zijn niet 100% gelijk aan de corporate identity. Blogs van verschillende werknemers geven op die manier een persoonlijk tintje aan de corporate identity.
  • het draait niet alleen om jou, maar ook om de ander: Web 2.0 draait om samenwerking, dus probeer dat te bereiken, en niet op een snelle manier je product te pluggen.
  • neem deel: experimenteer eerst op kleine schaal met communities, blogging etcetera. Dit hoeft niet per sé op de eigen site te zijn, maar je kunt als bedrijf ook participeren in bestaande communities
  • we zijn allemaal gelijk: het doel is om te komen tot een beter eindresultaat, wat dat eindresultaat dat ook moge zijn: een beter product, betere service, betere samenwerking. Daarin past het om open te staan voor ieders ideeën, los van leeftijd, opleiding, standing etcetera.
  • nodig je doelgroep uit mee te praten: bedrijven zijn hier vaak bang voor, Jeremiah Owyang beschrijft hoe ze hier mee om kunnen gaan.

Voorbeelden die de American Marketing Association noemt over het succesvol gebruik van communities zijn Microsofts MVP programma en Sony’s Frontline programma. Dit zijn zeer kleine communities waardoor het risico voor de bedrijven beperkt blijft. Ze leveren echter wel waardevolle feedback. Als lezers voorbeelden weten van bedrijven die dergelijke communities op grotere schaal inzetten dan hoor ik dat graag!

Advertenties
No comments yet

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s