Skip to content

Twitter als bedrijfstoepassing

07/02/2008

Heel voorzichtig zijn enkele bedrijven begonnen met Twitter te experimenteren. De
Nederlandse Spoorwegen bijvoorbeeld gebruiken het om vertragingen door te geven. Ook voetbalclubs als FC Twente en Heracles hebben Twitter ontdekt. Aanhangers kunnen de verrichtingen van hun clubs via Twitter volgen. Gezien het aantal volgers is er nog niet veel interesse voor dergelijke diensten: FC Twente wordt door 1 persoon gevolgd en Heracles door 5. 
Toch kan Twitter een grote vlucht nemen. Hoewel,
Barack Obama gebruikt de microblogsite voor het informeren van zijn kiezers en moet het ook doen met een matige 9075 volgers.

Maar stel dat Twitter wel belangrijk wordt – en er zijn aanwijzingen dat dat inderdaad gaat gebeuren – dan kan er gemakkelijk een rush op Twitter gebruikersnamen komen. Een aantal zijn al weg. www.twitter.com/denhaag is vergeven; www.twitter.com/kpn eveneens. Feyenoord kan nog zijn account veilig stellen, als ze snel zijn.

Wat kan er interessant zijn aan de brei onzinnige berichtjes van maximaal 140 karakters? Meer dan je in eerste instantie zou denken. Ik moet toegeven dat de public timeline van Twitter niet hoogstaand is. Maar denk als bedrijf eens aan de volgende mogelijkheden:  

  • nieuwsticker
  • twitter volgen en kijken wat er over jou geschreven wordt (via twittersearch.com)
  • kennis delen op een snelle manier
  • brainstormen terwijl je niet bij elkaar zit
  • urgente berichten doorgeven
  • klanten op de hoogte houden van dingen die ze echt willen weten
  • het mededelen van service updates
  • het bekend maken van vacatures
  • het mee laten beleven van een dag uit het leven van…een werknemer, de directeur, etc. 
  • het targeten van niche doelgroepen; Twitter kan zo “verticale” informatie geven.
  • aanhangers van je product of bedrijf stimuleren over jou product te twitteren
  • verspreiden van de aanbieding van de dag; vat dit ruim op, het kan ook het dagmenu van een restaurant zijn
  • polsen van de mening over een product

Hou er wel rekening mee dat je je publiek niet te veel Tweets stuurt, Twitter kan dan namelijk aardig irritant worden. Nadeel van Twitter is dat je niet gericht kunt targeten, je bericht is leesbaar voor de hele internetgemeenschap of voor één gebruiker. Je wilt graag groepen maken die je afzonderlijk kunt bedienen. De nederlandse versie van Twitter, Numpa, maakt dat wel mogelijk. De doelgroepen heten bij channels bij Numpa. Ik weet niet of er inmiddels applicaties zijn, gebaseerd op de Twitter API, die ook het targeten van doelgroepen mogelijk maken.

Doe nu je eerste actie: claim je Twitter account!

Advertenties
4 reacties leave one →
  1. Anoniem permalink
    11/02/2008 9:24 pm

    Helemaal waar! De reclamebureaus zitten weer eens te slapen!

  2. 28/02/2008 12:11 pm

    Ons bedrijf bouwt zakelijke microblogs, zie o.a. http://blog.metronieuws.nl en http://shoutbox.zibb.nl. Wij denken dat er een aantal voordelen zijn: voeding voor zoekmachines, versterking lezer-uitgave binding, maar bovenal echte interactie tussen site en gebruiker. Iets dat in onze ogen kan bijdragen aan het versterken van je (online) merk.

Trackbacks

  1. Grote bedrijven missen massaal slag om Twitter-accounts « Bekels Blog
  2. Twitter 3 jaar later « Social Media Wijzer

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s