Skip to content

Business opportunities voor het semantic web

05/02/2008

Het semantic web (of Web 3.0) kan alleen een succes worden als consumenten en bedrijven de voordelen ervan ervaren. Als consumenten ergens de voordelen van inzien zullen bedrijven hierop inspelen. Bedrijven profiteren dan weer van de aandacht van consumenten.

Alex Iskold had in de herfst van vorig jaar zijn twijfels of het semantic web wel genoeg te bieden heeft. “Welke business die nu nog niet bestaat kan gebouwd worden met behulp van het semantic web?” vroeg hij zich af. Kun je er meer mee dan met de huidige tools? Met name de klassieke benadering die Tim Berners-Lee aanhangt vond hij academisch en weinig practisch.

Circa 10 jaar geleden reisde ik vaak van Emmerich naar München en was erg blij dat ik op www.deutschebahn.de alle informatie over treintijden en prijzen kon vinden. Voordat het via internet beschikbaar was kon je natuurlijk ook aan die informatie komen. Je kon bellen naar de Deutsche Bahn of bij het reizigerscentrum in Emmerich langs gaan, maar dat kostte meer tijd en bovendien was je gebonden aan openingstijden. Kortom, zelfs als je vindt dat je je huidige problemen prima met de tools van vandaag kunt oplossen, waarschijnlijk wil je dan nog steeds de tools van morgen waarmee je ze gemakkelijker oplost.

Dus zal het semantic web zeker aanhang vinden bij consumenten. Bedrijven zullen om die reden hierin mee gaan.
Maar wat verandert er eigenlijk als het semantic web er is? Je kunt zeggen dat er 2 grote veranderingen zijn ten opzichte van het huidige web:

1. Profielinformatie van personen en bedrijven is algemeen toegankelijk voor alle webapplicaties. Deze bevindt zich dus niet meer verstopt in afzonderlijke applicaties, maar staat er los van.
2. Content is beter omschreven of wordt beter herkend en daarom kunnen applicaties er op een intelligentere manier mee omgaan.

Welke mogelijkheden zijn er dan? Onderverdeeld in B2C en B2B toepassingen zie ik o.a. de volgende opportunities:

B2C opportunities:
– Zoek: internetters zoeken zich wezenloos. Het zoeken naar een vakantiehuisje in Frankrijk kostte me vorig jaar vele uren. Allereerst bood Google een gigantische lijst van zoekresultaten. Vervolgens was het een heidens karwei om alle sites met vakantiehuisjes door te klikken op zoek naar een geschikt huisje dat bovendien vrij was.
Iedereen herkent deze situatie en ergert zich er aan. Dit is een tak van het internet die dringend aan verbetering toe is. Zou het web “weten” wat ik zocht en met resultaten komen die daar bij aansloten zou ik natuurlijk enorm geholpen zijn.

– Sociale netwerken: mensen willen, als ze lid worden van een sociaal netwerk, niet al hun vrienden opnieuw moeten uitnodigen. Als via een Social Graph of een Giant Global Graph duidelijk is wie je vrienden zijn en wie je waar wilt treffen, dan wordt het veel aantrekkelijker om lid te worden van sociale netwerken.

– Agendabeheer en automatische berichtengeving tussen instanties: Stel je boekt een vlucht naar Parijs en reserveert tevens een hotelkamer. Je hebt in die stad een meeting, die je kunt halen als de vlucht op tijd is. Maar helaas duurt de vlucht langer dan voorzien. Je mist je meeting en het hotel vraagt zich ook af of ze de reservering nog moeten handhaven. Het zou dan gemakkelijk zijn als het hotel en de organisator van de meeting automatisch bericht kregen van je vertraging. Als jouw vlucht niet alleen bekend is in de vluchtapplicatie, maar bij alle applicaties op het web, dan kunnen die applicaties daar op inspelen. Als je vlucht in je FOAF file (een soort profiel op internet) staat en je toestemming hebt gegeven dat anderen hiervan op de hoogte zijn, dan kan kunnen ze over je vertraging ingelicht worden.

B2B opportunities:
– Eenvoudiger communicatie: stel dat Bedrijf X iets bestelt bij Bedrijf Y. Bedrijf Y koopt zijn producten in bij Leverancier L. Is er een vertraging in de bestelling, dan maakt een semantisch web het mogelijk dat Bedrijf X dat weet zonder tussenkomst van Bedrijf Y. In het profiel (de FOAF) staat immers dat Bedrijf X en Bedrijf Y een klant-leverancier relatie hebben. Bedrijf Y is accoord dat haar klanten op de hoogte gehouden worden van vertraagde leveringen. Leverancier L kan daarom Bedrijf X direct over de vertraging inlichten.

– Uitbreiding van netwerken: bedrijven kunnen eenvoudiger diensten vinden waarnaar ze op zoek zijn, maar kunnen via associaties van deze diensten op nieuwe mogelijkheden geattendeerd worden. De connecties van bedrijven zijn in immers algemeen beschikbaar op het web en daardoor toegankelijker voor andere bedrijven die naar die connecties op zoek zijn.
 
In alle hierboven genoemde voorbeelden levert het een bedrijf niks op als het als enige investeert in semantic webtechnologie. In het Web 1.0 tijdperk was dat anders. Een website leverde onmiddellijke voordelen op voor je bedrijf. Ook met Web 2.0 technieken kom je een heel eind als je zelf investeert. Je kunt de contacten met je consumenten verbeteren, en intern kun je mensen beter laten samenwerken. Bedrijven die Web 2.0 technieken inzetten om beter samen te werken heten ook wel “Enterprise 2.0” bedrijven. Bedrijven die Web 3.0 technieken inzetten -zoals semantic web technologieën- kun je “Enterprise 3.0” bedrijven noemen. Sramana Mitra noemt ze ook wel
Extended Enterprises omdat ze uit veel meer bestaan dan het bedrijf zelf.

Advertenties
No comments yet

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s