Skip to content

Enterprise 2.0 strategie: tools komen als laatste

22/01/2008

Forrester heeft een simpele systematische methode voor de sociale strategie van bedrijven ontwikkeld. Ze noemen het de
POST methode. Ondanks de eenvoud van de methode is het één van hun meest succesvolle gebleken.

POST is een acroniem en staat voor People, Objectives, Strategy en Technology. Met deze termen – in deze volgorde (!) – wil Forrester aangeven over welke dingen je moet nadenken en wat de juiste volgorde is als je sociale software wilt gaan inzetten. Gebruik sociale software niet omdat het “cool” is, maar omdat het effectief kan zijn, aldus Forrester.

POST houdt het volgende in:

People: Denk eerst na over wie je publiek is. Sociale netwerken kunnen prima werken onder studenten, maar werken ze ook goed onder zakenpartners?

Objectives: Wat wil je eigenlijk bereiken? Wil je luisteren naar je publiek? Of juist praten? Of samenwerken? Dit moet je weten voordat je de keuze voor een bepaalde toepassing maakt.

Strategy: Wat moet er veranderd zijn als je klaar bent? Bedenk het gewenste resultaat na implementatie en je weet waar je moet beginnen.

Technology: De keuze voor de uiteindelijke toepassing: wordt het een wiki, een blog, een sociaal netwerk, een …?

Forrester benadrukt dus, en in Bekels blog is er ook al vaker op gehamerd, dat de tools de laatste stap vormen in de sociale strategie van een bedrijf. Het heeft geen zin zomaar “Web 2.0” applicaties te gaan inzetten  om maar mee te gaan met de rest van de wereld.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s