Skip to content

Het succes van Twitter

16/12/2007
Twitter is door ReadWriteWeb uitgekozen tot “Best LittleCo” van 2007. Als argumenten noemen ze: Twitter is zonder twijfel nieuw en tevens een doorbraak op internetgebied. Het is een creatief verzonnen applicatie die het midden houdt tussen een sociaal netwerk, chatten en bloggen.

Nog even een uitleg wat Twitter precies is: ”Het is in feite een heel simpele service”, vertelt Biz Stone, mede-oprichter van Twitter, “we vragen één vraag en dat is ‘Wat doe je op dit moment?’. Mensen kunnen deze vraag beantwoorden in maximaal 140 karakters.”. De vragen kunnen gesteld worden via verschillende kanalen zoals web, instant messenger of mobiele telefoon, en ook uitgelezen via die media. Bezoekers van Twitter kunnen bovendien berichten van andere Twitteraars volgen, en zij zelf kunnen natuurlijk door andere mensen gevolgd worden.
Het achterlaten van kleine berichten op sites als Twitter,
Tumblr en het nederlandse Numpa staat ook wel bekend als “microblogging”.

Om heel eerlijk te zijn vond ik Twitter aanvankelijk oninteressant en snapte ik de hype rond het product niet. Anderen, zoals bijvoorbeeld Scott Karp, vinden de service wel erg verslavend maar uiteindelijk tijdverspilling.

Gezien de hype rond Twitter – hoewel volgens ReadWriteWeb nog steeds een “niche, geek activity” - moet het platform toch aantrekkingskracht hebben. Fred Wilson vindt het niet vreemd dat diensten als Twitter en Tumblr succes hebben. De ontwikkeling van bloggen en sociale netwerken brengt het met zich mee. Twitter en Tumblr hebben in feite het gat gedicht tussen die twee. 

Wade Roush haalt in TechBizWatch Biz Stone aan over waarom Twitter interessant is: je kunt je je altijd verbonden voelen met je vrienden zonder dat je allerlei technische details hoeft te kennen.  Elizabeth Lane Lawley, directeur van het Lab for Social Computing aan het Rochester Institute of Technology en Twitter aanhanger bevestigt dat: het gaat er om dat je de mensen in je persoonlijke netwerk een idee geeft van waar je mee bezig bent. Je bent misschien niet in de letterlijke activiteiten geinteresseerd, maar wel in het rythme van dingen die op een dag spelen. 
En inderdaad, als je vrienden actief twitteren ben je op de hoogte van hun doen en laten zonder dat je ze dat hoeft te vragen. Eigenlijk is het dus heel gemakkelijk om op die manier je vriendschap te “onderhouden”.

Als ik nadenk over wat verder interessant kan zijn aan microblogging denk ik aan de volgende aspecten:
– Mensen zijn meer en meer geneigd tot “exposure”. Denk bijvoorbeeld aan de bizarre toename van het aantal weblogs in de afgelopen jaren. Maar ook op TV zien we dit gebeuren, kijk maar naar programma’s als Big Brother, De gouden kooi, Expeditie Robinson, Peking Express, Babyboom.
– Als Twitteraar maak je deel uit van de nieuwsstroom die elke dag door Twitter gevormd wordt. Je kunt Twitter wat dat betreft zien als een moderne telex met nieuwsberichten uit “every day lives”. 
– Er zijn ontelbaar veel
mashups die gebruik maken van de Twitter API en daarmee nieuwe applicaties maken, die bij elkaar zelfs meer traffic genereren dan Twitter zelf.

Nog beter zou Twitter worden als met je Tweet ook onmiddellijk je locatie zou worden doorgegeven (als je tenminste via je mobiel twittert). Dit zou dan de eeuwige “waar ben je?”-vraag van mobiele telefoonverkeer beantwoorden. Maar ik kan me voorstellen dat hier inmiddels een mashup voor bestaat? 

Ik ben benieuwd waar het microblogging heen gaat in 2008 en of het de status van ”niche, geek activity” gaat ontgroeien.

Advertenties
No comments yet

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s