Skip to content

Research over eigenschappen sociale netwerken

04/12/2007


Het Franse FaberNovel heeft een
interessant onderzoek gedaan naar sociale netwerken.
Het onderzoek zet de sociale netwerken langs verschillende assen:

  • real/fantisized indentity
  • public exposition/qualitative contacts
  • potential size of network
  • number of different types of interaction allowed
  • degree of decentralization of the network

Niet alleen is het interessant om hiermee de verschillen tussen de netwerken in kaart te brengen, maar aldus FaberNovel, je kunt je ook afvragen of de traditionele manieren van het beoordelen van het succes van dergelijke applicaties nog wel kloppen. Succes wordt nu meestal gemeten in termen als:

– aantal unieke bezoekers
– aantal pageviews
– gemiddelde tijd van bezoek aan de site
– aantal geregistreerde/actieve gebruikers
– aantal aanwezige profielen

Echter, zegt FaberNovel, het hangt van het soort netwerk af welke cijfers interessant zijn. Voor zakelijke netwerken bijvoorbeeld zijn “aantal bezochte pagina’s” of “tijd die gebruikers op de site doorbrengen” niet zo relevant. Veel belangrijker is het om te weten hoeveel verzoeken er over en weer zijn verstuurd en geaccepteerd, en hoeveel bruikbare actieve gebruikers er zijn.
Ik zou daaraan willen toevoegen, hoewel moeilijk meetbaar, de gevolgen van interactie: zijn er nuttige (off- en on-line) vervolgstappen genomen door de gebruikers van het platform. Voor algemene sociale netwerken zoals bijvoorbeeld Facebook en Hyves is dat veel minder relevant.

Advertenties
No comments yet

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s