Skip to content

De “semantic” webapplicaties komen er aan!

29/11/2007


Vanochtend kreeg ik een uitnodiging van een bekende om me aan te melden voor Spock. Ik had er wel eens van gehoord maar verder nooit bestudeerd, dus mijn eerste reactie was “alweer een sociaal netwerk!”. Later die ochtend echter las ik
een artikel van Richard MacManus waarin hij Spock noemt als één van “semantic” web applicaties die we in de gaten moeten houden. 
MacManus baseert zijn definitie van een “Semantic app” echter niet op die van
Tim Berners-Lee, maar op de top-down en bottom-up benaderingen van Alex Iskold.

Iskold zegt dat je het semantic web in feite op 2 manieren kunt benaderen:
– bottom/up: dit is eigenlijk de benadering van Berners-Lee, en houdt in dat je aan alle documenten op het web metadata hangt waaruit computers de betekenis van die data kunnen begrijpen.
– top/down: analyseer de data die voorhanden is op het web en probeer daaruit een betekenis te extraheren. Dit is iets wat mensen van nature doen, maar voor computers erg moeilijk is.

Hieronder een verduidelijking van Iskolds visie:

En ik moet toegeven dat ik verrast was toen ik de uitnodiging van mijn bekende accepteerde en voor het eerst Spock opstartte. Er was al een netwerk voor me gecreeerd op basis van informatie die Spock op het internet had gevonden. Tevens had hij al een aantal tags aan me toegevoegd. Hieraan kan ik tags toevoegen zodat ik meer connecties kan vinden. Dit doet een beetje denken aan wat eSnips doet met wat zij “Social DNA” noemen. Via een aantal grappige quizes wordt je sociale karakter bepaald. Vervolgens krijg je te zien wie met jouw karakter matchen.
De concurentie tussen de sociale netwerken leidt dus duidelijk tot steeds intelligentere applicaties!

Binnenkort meer over de “10 semantic apps to watch”.

No comments yet

Geef een reactie

