Skip to content

Social Networks en de Social Graph

25/11/2007

Afgelopen weekend liep ik tegen een artikel van Brad Fitzpatrick aan over de Social Graph. De social graph staat bekend als de structuur van mensen en hun relaties. De mensen worden in deze structuur als knooppunten (“nodes”) voorgesteld en de relaties tussen mensen worden weergegeven door verbindingen tussen de nodes.
Kort gezegd komen de gedachten van Fitzpatrick hier op neer: Er komen steeds meer sociale webapplicaties, en mensen zijn het zat om zich voor elk netwerk opnieuw aan te melden, en om voor elk netwerk opnieuw vrienden uit te nodigen. Hij ziet voor zich dat er één netwerk (de social graph) komt op basis van non-profit, open source software die alle relaties tussen mensen op het internet beschrijft. De social graph wordt dus niet afhankelijk van bestaande applicaties zoals Facebook, Plaxo en dergelijke. Integendeel, de social graph bedient juist deze applicaties.
Volgens Fitzpatrick zou een sociale applicatie dan zo moeten werken, dat een nieuw lid van de applicatie onmiddellijk de mededeling krijgt: “Uit de social graph blijkt dat die en die en die personen uw relaties zijn. Welke wilt u uitnodigen voor dit netwerk?”

Klinkt goed natuurlijk. Het is nu nog zo dat je voor elk netwerk waaraan je deelneemt je opnieuw moet aanmelden, en opnieuw je vrienden moet uitnodigen ook hieraan mee te doen. Soms wordt je dat wel iets gemakkelijker gemaakt  door aanmelding via OpenID (zoals bijvoorbeeld bij Plaxo). Bovendien maakt de applicatie het je vaak gemakkelijker door je de mogelijkheid te bieden je vrienden te importeren vanuit Outlook, GMail, Hotmail en dergelijke. Voorbeelden hiervan zijn MySpaceLinkedIn, Plaxo en het nog in private beta verkerende Lifestrea.ms. Dit is ook bittere noodzaak voor deze applicaties, want dat is dé manier om veel leden te krijgen en dus groot te groeien.
Echter, bij mezelf merk ik dat ik inderdaad geen zin heb om telkens opnieuw iedereen uit te nodigen voor weer een ander netwerk. De social graph zou dit natuurlijk enorm vergemakkelijken!

Wat me echter nog meer opvalt is dat veel sociale applicaties zoals Facebook, MySpace, Plaxo, eSnips, Lifestrea.ms, en in iets mindere mate LinkedIn ruwweg hetzelfde bieden, en dat meestal ook nog voor dezelfde doelgroep, namelijk de hele internetgemeenschap. Ze zijn dus vaak rechtstreekse concurrenten. De social graph werkt dan eigenlijk niet goed. In feite wil ik namelijk niet lid zijn van 5 social networks, zelfs als mijn relaties al door de social graph onderhouden worden. Ik wil maar van één van deze grote sociale netwerken lid zijn en daar al mijn contacten onderhouden. Daarom is het wel interessant of er zoveel sociale applicaties naast elkaar kunnen bestaan, of dat er toch een partij als “winnaar” uit de bus komt (zie mijn post van 19 november 2007).

Naast de grote, algemene netwerken is er natuurlijk nog wel heel veel ruimte voor kleinere gemeenschappen die zich richten op een specifieke doelgroep (zie ook mijn post van 20 november). De social graph zou hierin een zeer goede rol kunnen spelen om redundantie te voorkomen en de gebruiker administratieve rompslomp te besparen. De applicaties kunnen zich dan bovendien focussen op hun kernfunctionaliteiten omdat het hele gebruikersonderhoud afgehandeld wordt door de social graph.

One Comment leave one →
  1. 16/01/2008 5:48 pm

    Ik heb mijn buik zo stilaan vol van sociale netwerken waarop ik moet intekenen en dan vrienden aanmelden. Wie ben ik om te zeggen dat iemand mijn vriend is ?

    Dus draaide ik deze logica om en begon op ning een sociaal netwerkje waarop vrienden, kennissen, studiematen, netcontacten, enz. zich op kunnen inschrijven als ze dat zelf willen.

    http://pieterjansegers.ning.com

    Daarbij behoud ik ook alle controle over wat er gepost wordt op mijn site.

Geef een reactie

