Skip to content

Architectuur voor samenwerking -8-

28/10/2007

Als Reed gelijk heeft en de waarde in sociale netwerken neemt exponentieel toe met de omvang, en we zien dat juist internet dit faciliteert, en we zien op internet de community als structurerend element verschijnen, dan reist natuurlijk de vraag: waar moet een community aan voldoen, wil ze samenwerking faciliteren en uitlokken? Een factor waar we, ook bij digitale werkomgevingen, mee rekening moeten houden is de emotie.

Susanne Piet vergelijkt als psychologe echte en virtuele ervaringen. Zij ziet als basale motivaties van de mens: ontdekking, opwinding, veiligheid en controle over de eigen omgeving. De populariteit van communities verbind ze aan het begrip “sanctuary”. Een “sanctuary” is een heilige plek, een comfortzone, en tegelijk een plek om te groeien, te reflecteren en te ontdekken.

Daniel Fessler en Kevin Haley onderzochten het belang van emoties in menselijke samenwerking. Hun stelling: “human cooperation is profoundly shaped by, and perhaps only possible because of, emotions”. Ze beweren dat emoties, hoewel op een niet-logische wijze, een manier van denken vormen. Tevens scheppen emoties een niet-rationeel instrument voor social gedrag, en bieden daarmee de mogelijkheid om zich in te zetten voor gezamenlijke belangen.

Wat natuurlijk de vraag doet rijzen: hoe breng je emoties binnen communities en online samenwerken?

Advertenties
No comments yet

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s