Skip to content

Presentatie bij Syntens over Enterprise 2.0 binnen MKB

14/06/2007

Vandaag mocht ik een presentatie houden voor Syntens adviseurs over het onderwerp Enterprise 2.0. Ik gaf aan de hand van voorbeelden en mijn eigen dagindeling aan hoe Enterprise 2.0 in de praktijk kan werken. In de dialoog hadden we het over wat het MKB hieraan zou kunnen hebben en hoe een MKB-er van start zou kunnen gaan.

Ik herhaal hier mijn punt van eerder: het gaat niet om tools. Dus je kunt niet zomaar tools als weblogs, wiki’s of social bookmarking inzetten en dan ‘hopen dat het werkt’, dat gaat namelijk niet lukken. Dus ook weer, en misschien wel met name bij praktisch ingestelde MKB-bedrijven: begin met social software in te zetten in bestaande werkprocessen, zonder dat je die werkprocessen zelf verandert. Het gaat puur om gewenning met de tools. Eigenlijk ben je dan dus nog helemaal niet op een ‘Enterprise 2.0’-achtige manier bezig, je gebruikt uitsluitend het gereedschap ervan. Het Enterprise 2.0-effect (de vorming van sociale (kennis)netwerken binnen en aan de randen van het bedrijf) treedt pas daarna op, als enthousiastelingen ineens nieuwe mogelijkheden ontdekken in het gebruik van de software.

Een van twee kanten benadering is daarom denk ik het beste: bewustwording van de grotere voordelen bij grootschaliger inzet en simpelweg gewoon maar eens aan de slag met het fenomeen in het bestaande (veilige) werkproces. 

Er werd me op het eind nog gevraagd een rijtje links voor software te geven, bij deze.

Wiki beslissingsmatrix, zie: http://bekels.blog.com/952149/

SocialText Wiki, zie http://www.socialtext.com

Weblog: velen, zelf heb ik WordPress pas later ontdekt, maar vind die wel erg goed: www.wordpress.com.

Best Web 2.0 software 2006 volgens Dion Hinchcliffe: http://web2.socialcomputingmagazine.com/the_best_web_20_software_of_2006.htm

Beste Web 2.0 bedrijven (april 2006): http://bekels.blog.com/712337/

No comments yet

Geef een reactie

