Skip to content

Uw business leiden als een verzameling communities

13/06/2007

Gisteren hielden we bij Caerleon weer een bijeenkomst in Loenen met een select gezelschap (vooral) informatiearchitecten. Ik mocht er een presentatie houden over Enterprise 2.0. Mijn insteek was dit keer niet zo praktisch als wat heb je er nu aan en hoe pak je het aan, maar veel meer: hoe zullen organisaties transformeren onder druk van Enterprise 2.0 en wat betekent dat voor de inrichting en aansturing van de organisatie (of de business architectuur, zo u wilt)?

Hierbij stel ik Enterprise 2.0 dan ook niet gelijk aan ‘(sociale) software tools’, dat moge duidelijk zijn. Enterprise 2.0 = tools is hetzelfde als beweren dat een stad draait om huizen en wegen. De metafoor spreekt voor zich, denk ik.

In een eerdere post kwam al aan de orde dat de toekomstige, sterk geindividualiseerde werknemer meer dan ooit het vermogen heeft om zijn bedrijfsomgeving op eigen leest te schoeien. Meer en meer zullen mensen virtueel met elkaar communiceren. Dit houdt in dat een werknemer steeds meer naar eigen keuze anderen kan betrekken. Of kiezen om ergens betrokken te raken.

Maar welk besturingsmodel past hier nog op? Hoe kan een dergelijke dynamiek in mensen en verbindingen worden gemanaged? Hoe kan ervoor worden gezorgd dat de activiteiten nog wel in lijn zijn met de bedrijfsdoelstellingen?

Mijn vraagstelling hierbij luidde: leid je dadelijk een business als een verzameling communities? Vanuit Web 2.0 kennen we de community als structurerend element. Zal deze vorm ook in de business dadelijk gangbaar zijn? Waarbij een community zich dus organiseert als een pyramide, met bovenin de initiatiefnemers die vooral het einddoel willen bereiken, een laag eronder de evangelisten die zeer actief bijdragen en vaak op zoek zijn naar erkenning daarvoor, een laag daaronder een groep mensen die minder frequent bijdraagt en tenslotte een onderste laag van ‘lurkers’, mensen die alleen afnemen wat de community opbrengt. 

In de dialoog die volgde kwam ondermeer naar voren dat dit mogelijk de architectuur kan zijn voor het inrichten van innovatieve werkzaamheden. En dat een meer traditionele architectuur blijft bestaan voor de uitvoering van voorspelbare werkzaamheden. Waarbij beide vormen hun eigen besturings- en informatiestructuur zullen hebben. 

Tenslotte, bij het onderwerp implementatie, kwam er nog een bevestiging uit de praktijk voor het volgende patroon: Voer Enterprise 2.0 gereedschap eerst in binnen de bestaande situatie zonder een grotere reikwijdte te zoeken. (Voorbeeld: rapportages die nu via mail binnenkomen via een weblog laten lopen. Nog een voorbeeld: een wiki voor een project of alleen de eigen afdeling inrichten.) Kijk pas enige tijd na ingebruikname naar inzet van het gereedschap met een grotere reikwijdte (bijvoorbeeld het delen van de wiki met een andere afdeling). Het grote voordeel is namelijk dat enorm veel weerstand tegen verandering wordt weggenomen. Tegelijkertijd is het beantwoorden van de vraag wat het oplevert eenvoudig te beantwoorden. Dit resulteert in snellere acceptatie en invoering.   

3 reacties leave one →
  1. 14/06/2007 7:45 pm

    dag Joost,

    ik was uitgenodigd door Martijn maar kon er niet bij zijn. Zet je je presentatie nog op slideshare? Dan heb ik iets minder gemist 😎

    Groet

    maarten lens-fitzgerald

  2. Joost permalink
    18/06/2007 11:12 pm

    @Maarten Lens-FitzGerald, goed idee! Ik laat je weten als het erop staat!

  3. pbouckaert permalink
    20/07/2007 4:19 pm

    Voor mijn afstudeeronderzoek aan de Eramus Universiteit in Rotterdam (Bedrijfskunde) zit ik in een orienterende fase van een onderzoek voor Atos Consulting (Atos Origin). Mijn interesse gaat uit naar het gebruik van Social Software in een corporate setting. Kan ik je hulp misschien inschakelen? Mail me op paul.bouckaert@atosorigin.com

Geef een reactie

