Skip to content

Hoe dom is de massa? The Ignorance of Crowds

08/06/2007

Van Rijk van Vulpen van Caerleon ontving ik het artikel ‘The Ignorance of Crowds‘ door Nicholas Charr, met in de titel natuurlijk een verwijzing naar het bekende ‘Wisdom of Crowds’ van James Surowiecki. Bij het lezen van de titel verwacht je een kritische beschouwing van het fenomeen mass collaboration, en dat krijg je dan ook.

Hij noemt ook zeker de voordelen. Hiervoor haalt hij onder meer Michael Schrage (in “Open for Business,”
s+b, 4de kwartaal 2000) aan: “Open source transformeert hoe allerlei soorten organisaties trachten waarde te vinden en te creeren. Het is de kern in het meer voordeel halen uit innovatie.” Daarnaast quote hij Dan Tapscott en Anthony Williams uit hun boek Wikinomics, die zeggen dat peer productie bedrijven helpt “innovatie en waardecreatie naar nieuwe niveaus te tillen”.

Het is echter in praktijksituaties gebleken dat peer productie minder sterk is in het creeren van nieuwe inspirerende dingen vanuit het niets, maar veeleer in het verbeteren en perfectioneren van bestaande zaken. Peer productie zou dan meer werken als optimalisatiemodel, dan als model voor uitvindingen. Een ander element waarom peer productie in open source productie goed werkt is dat de activiteiten van de verschillende mensen niet of nauwelijks gecoordineerd hoeven te worden. Carr komt op drie uitgangspunten voor de inzet van het peer productie model:

  1. Relatief eenvoudige, naast elkaar uit te voeren werkzaamheden, die weinig coordinatie behoeven en die tegelijkertijd kunnen worden uitgevoerd door een grote groep mensen.
  2. Het werk moet liefst (gezien de groepsgrootte) gratis worden verricht.
  3. Een centraal orgaan moet eindbeslissingen nemen over de bevindingen die door de massa zijn gedaan en ingediend.

Dit zijn zinvolle opmerkingen, bijvoorbeeld in het licht van de opkomst van de ‘prosumer’, de consument die eindproducten mee helpt te bedenken en te produceren.   

Vervolgens vliegt Carr mijns inziens nogal uit de bocht als hij Wikipedia aanvalt als zijnde slecht geschreven, slecht georganiseerd, vol met fouten en uit balans. Hoewel Wikipedia zeker niet foutloos is, staat zijn mening lijnrecht tegenover die van een door hem eerder aangehaalde bron als Wikinomics. Hij probeert zijn gelijk ondermeer te halen met de bewering dat “het duidelijk mag zijn dat er iets mis is met een encyclopedie als het artikel over de Flinstones twee keer zo lang is als het artikel over Homer”. Dat kun je je afvragen. Want wie bepaalt de maatstaven van een goede encyclopedie? Heeft de Encyclopaedia Brittanica die wijsheid in pacht? Mij lijkt van niet. 

Carrs slotsom luidt: Peer productie is een goede manier om ruw materiaal voor innovatie te verzamelen, maar werkt niet om dit materiaal om te zetten in een eindproduct. Dat is een taak die nog steeds het best kan worden uitgevoerd door een relatief kleine en formeel georganiseerde groep van getalenteerde professionals die nauw samenwerken om het beste eindresultaat op te leveren. Hierbij de massa betrekken zal het werk niet versnellen, maar uitsluitend vertraging en verwarring opleveren. 

Carr ziet hierbij wel wat zaken over het hoofd. Het ontstaan van nieuwe inititatieven door individuen uit de massa, het maken van nieuwe mash-ups, het personaliseren van informatie en producten, kun je ook scharen onder het begrip ‘peer productie’ of mass collaboration. En als je het hebt over samenwerking en innovatie die door de factor internet mogelijk wordt gemaakt, dan praat je over een nog veel grotere reikwijdte. Carrs opmerkingen zijn dus wel zeker zinvol en relevant, maar dan wel binnen de beperkte scope waarin hij mass collaboration plaatst, niet als je het hebt over samenwerking en innovatie in ruimere zin. 

Advertenties
No comments yet

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s