Skip to content

Op naar Enterprise 2.0! (1)

14/05/2007

De beweging naar Enterprise 2.0 zal binnen de meeste bedrijven meer worden gedreven door werknemers die elke dag hun instant messaging gebruiken en sites als Google, Flickr, Hyves en Wikipedia, dan door risicomijdende IT-managers.

Hoe moet u beginnen te denken over een Enterprise 2.0 strategie? Eén mogelijkheid is om het Enterprise 2.0 landschap op te splitsen in twee gebieden.

Het eerste gebied omvat informatie delen, denk daarbij aan bedrijfsversies van Wikipedia, Hyves en Flickr. Verder valt hieronder het gebruik van weblogs, wiki’s, RSS feeds, social networking, social bookmarking en samenwerken binnen portals als bijvoorbeeld Sharepoint, SAP Portal of Websphere portal, maar ook Google Docs. Ook het fenomeen van ‘mash-ups’ hoort hierbij, dat gebruik maakt van eenvoudig te integreren API’s en ontwikkeltechnieken als Ajax.

Het tweede gebied is voice en messaging, waaronder zaken als voice-over-IP, instant messaging, online-status, videoconferencing en iets als ‘unified messaging’. Deze maken het mogelijk om mensen direct met elkaar te verbinden op allerlei zinvolle manieren. Unified messaging omvat het samenvoegen van video, gesprekken en berichten, gekoppeld aan functionaliteit als het direct binnen documenten kunnen zien van iemands online status en deze persoon vervolgens direct kunnen bellen.

Enterprise 2.0 is een verzameling van verschillende producten. Dat maakt het voor bedrijven niet gemakkelijker om er samenhangende expertise in op te doen. Een klant verzucht: “De groeipijn zit hem in het vinden van het gereedschap dat de behoeften vervult. Je moet een expert zijn in het vinden van alle informatie die hierover beschikbaar is, en dat is een lastige klus.”

De eerste stappen zijn belangrijk, maar Enterprise 2.0 kan niet voor eeuwig blijven gaan over een wiki hier en een weblog daar. De groei en convergentie van Web 2.0 en IP communicatie zal bepalen of er werkelijk sprake is van een Enterprise 2.0. Het is een nieuwe architectuur, die wordt gedefinieerd door sneller en eenvoudiger, en toegang geven en organiseren van informatie, expertise en contacten in een specifieke context. En dat allemaal overgoten met een sausje van personalisatie.

Uit: J. Nicholas Hoover

Advertenties
No comments yet

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s