Skip to content

Hoe kom je van strategie naar adoptie ervan?

16/04/2007

Veel opdrachtgevers vragen zich af: hoe kom je van strategie naar de adoptie ervan? 

Ik gebruik de volgende hefbomen om van strategie naar adoptie ervan te komen:

  1. Inrichting van de organisatie
  2. (Balanced) Scorecard(s)
  3. Informatievoorziening

Inrichting van de organisatie

Bij een strategie past een bepaalde opdeling van de organisatie. Ik kijk daarbij naar de productiestructuur, de besturingsstructuur en de informatiestructuur. De organisatie opdelen in zinvolle domeinen zorgt voor efficient lopende processen en een betere aansluiting met de klanten waarvoor men werkt en de functie die men daarvoor vervult.

(Balanced) Scorecard(s)

Het is een bekend gegeven dat bedrijven die meten succesvoller zijn. Door de strategie uit te drukken in key performance indicators (KPI) en deze door te vertalen naar BU- en afdelingsniveaus worden bakens gecreeerd waarop elk onderdeel kan varen.

Informatievoorziening

Informatie is een van de belangrijkste productiefactoren geworden. Informatie bieden, maar ook het vermogen bieden om informatie creatief aan te wenden en te produceren, geeft medewerkers, afdelingen en business units uitgebreide mogelijkheden om hun doelstellingen te behalen. Ondermeer het maken van make-or-buy beslissingen wordt sterk vereenvoudigd.

 

Advertenties
2 reacties leave one →
  1. 26/04/2007 9:22 am

    Was toevallig deze week betrokken bij een cursus web analytics. Deze drie punten komen daar als factoren van volwassenheid naar voren 🙂 Sowieso kun je deze eigenlijk erg goed op online marketing toepassen, in dat geval zou je zelfs kunnen zeggen dat met name inrichting van je organisatie op basis van KPI’s, je organisatie van tactiek naar strategie begint te komen.

  2. Joost permalink
    01/05/2007 11:41 am

    Ruben, dat vind ik nou erg leuk om te horen. Hoewel ik me richt op strategie, organisaties en hun informatiearchitectuur, merk ik dat -in de huidige tijd van ketenomkering- marketing en de dialoog met de klant zo belangrijk zijn, dat deze van cruciale invloed zijn op de inrichting en besturing van de organisatie. Daarom verbaast de overeenkomst me ook weer niet!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s