Skip to content

Waarom innovatieve samenwerkingswijzen niet in uw bedrijf worden ingezet

13/03/2007

Andrew McAfee haalt Gourville aan, als hij het heeft over de adoptie van nieuwe vormen van samenwerking. Er wordt wel eens gezegd dat e-mail inmiddels meer een vloek dan een zegen is voor een bedrijf, gezien ondermeer spam, overmatig cc-en en de overvolle inbox. Toch zal iemand de e-mail niet snel inruilen voor andere vormen van communiceren en samenwerken.

Gourville noemt het het ‘9x probleem’: iemand zal de voordelen van de vervangende technologie met een factor 3 te laag inschatten, en de bezwaren voor het opgeven van de huidige technologie met een factor 3 te hoog. Een vervangende technologie zal dus minstens 10x meer voordelen moeten bieden dan de huidige.

Tel daar nog bij het timing-probleem (je moet direct je huidige voordelen opgeven en de nieuwe voordelen komen pas later), het probleem dat de verwachte voordelen niet 100% zeker zijn en het probleem dat de voordelen meestal kwalitatief zijn, waardoor ze lastig te vergelijken en uit te drukken zijn. Dan weet u waarom adoptie van nieuwe werkwijzen -ook samenwerkingswijzen gebaseerd op Enterprise 2.0- zo enorm lastig is.

Maar de kans dat bedrijven die de discipline nemen om te innoveren uiteindelijk competitiever zijn is groot. En die kans zou ik niet laten liggen, als ik u was.

Advertenties
No comments yet

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s