Skip to content

De Service Oriented Enterprise

05/03/2007
Een paar gedachten over service orientatie… Een aantal dagen geleden nam ik deel in een discussie over het wezen van SOA, of wel Service Oriented Architecture. Daarbij kwamen we vanzelf ook op SOE, ofwel Service Oriented Enterprise: het bedrijf opgedeeld in service units, ten behoeve van grotere flexibiliteit en efficientie. Vandaar kwamen we op de vraag: maar hoe deel je op. Systeemtheorie zegt dat je zo opdeelt dat je de complexiteit in een unit insluit en dat de uitwisseling met de omgeving van een unit eenvoudig moet zijn.
Maar hoe gaat het in zijn werk als de unit naar verloop van tijd ingewikkelder uitwisselingsrelaties aangaat met de omgeving? En de interne uitwisseling misschien minder complex gaat verlopen? Dan is het tijd om nieuwe units te vormen, maar hoe gaat zoiets in zijn werk? Wat is hier voor nodig? Een katalysator? In de vorm van informatietoegang bijvoorbeeld?
Het moet voor de unit relatief gemakkelijk zijn om nieuwe verbindingen aan te gaan en oude te verbreken. Dit vraagt dus veel regelvrijheid. Een mogelijkheid voor het managen van een daadwerkelijk genetwerkte servicegeorienteerde organisatie is daarom het vereenvoudigen van het oprichten of wijzigen van units. Dit is met regelgeving te sturen en met het scheppen van het juiste klimaat, training en begeleiding. Daarnaast zorgt het bieden van individuele vrijheid ervoor dat mensen eenvoudiger kunnen overstappen van de ene naar de andere unit. Ook dit vergroot de flexibiliteit van de organisatie.
Advertenties
No comments yet

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s