Skip to content

Fasering in Organisatie 2.0

31/01/2007

Via mijn nieuwe werkgever Caerleon, een bureau met informatiearchitecten en informatiekundigen, ontving ik het rapport van Ad Scheepbouwer over innovatie en ICT in de zorg. Bijzonder interessant en met verstrekkende gevolgen, als de adviezen worden overgenomen door het nieuwe kabinet, maar daar wil ik het nu (nog) even niet over hebben. Ik wil het graag hebben over de fasen die KPN bij innovatie heeft gebruikt.

Voor het bouwen aan Organisatie 2.0 ben ik nog steeds bezig met een klein ‘framework’. Laatst had ik het over de aspecten ‘Sociaal’, ‘Kennis’ en ‘Gereedschap’. Ik heb zitten stoeien met de dimensie tijd. Allerlei tijdsindelingen heb ik erbij gehaald: Boston Consulting matrix, de Gauss-kromme voor innovators, early adoptors, early majority, late majority en laggards, de S-curve voor levensduur van producten, etc. Maar ze pasten steeds (net) niet op mijn eigen ervaringen en die uit best practices van anderen. Met name het bottom up karakter blijkt telkens een belangrijke rol te spelen. (Ik ben bezig met het verzamelen van best practices en geef ze graag binnenkort een keer weer. Mocht u praktijkvoorbeelden hebben, dan hou ik me uiteraard aanbevolen!) En toen kreeg ik de fasering van innovatie bij KPN onder ogen. Die lijkt ineens wel heel aardig te passen op succesvolle implementaties in de praktijk.

Deze fasering ziet er als volgt uit:


KPN’s beschrijving hierbij:

“De eerste stap is de bewustwording van het feit dat innovatie noodzakelijk is om als onderneming
duurzaam te kunnen groeien. Daarna volgt een fase waarin pioniers met ideeën aan
de slag gaan om nieuwe producten en diensten vorm te geven. In deze fase past ook de visie
van de KPN-manager die doorzag dat de markt voor mobiele telefonie veel groter kon zijn
dan de 100.000 zakelijke aansluitingen die begin van jaren ’90 waren voorspeld. Daarna volgt
de fase waarin kapitaal wordt toevertrouwd aan kansrijke innovaties. Startups krijgen in deze
fase de ruimte. KPN verkeert inmiddels in de vierde fase, waarbij het innovatiebeleid geprofessionaliseerd
wordt. Er is een vaste structuur om nieuwe ideeën te genereren, het kaf van
het koren te scheiden en kansrijke ideeën naar de markt te brengen. De laatste stap is de uitdaging
waar KPN zich nu voor gesteld ziet: innovatie moet een vaste plaats in het DNA van
de organisatie krijgen.”

Mijn eerste indruk is dat de manier van werken goed kan aansluiten bij het invoeren van “Organisatie 2.0”, het anders, efficienter en effectiever organiseren van uw bedrijf, door gebruik te maken van sociale software. (Meningen hierover zijn welkom!)

5 reacties leave one →
  1. 01/02/2007 1:58 pm

    KPN is er erg laat achter gekomen dat ze de baken moesten verzetten. Toen ik bij KPN Research werkte kreeg de RVB van KPN een toekomstgericht advies om een businesunit in te richten op Enabling Technologies. De ernst van de boodschap in dat rapport werd niet begrepen. De top begreep het niet. Er stonden begrippen in als Next Generation Telco. Er werd een op VoIP georienteerd toekomstbeeld geschetst. Men kon zich niet voorstellen dat het vaste net van KPN onder druk zou komen te staan. Er is een crisis voor nodig geweest om de realiteit te onderkennen. Wel heel erg jammer dat wat in de markt een voorsprong had kunnen zijn nu een achterhoede gevecht is geworden. Red wat er nog te redden valt……

  2. 05/02/2007 10:17 am

    Emerce schrijft vanmorgen: 5 februari 2007 – KPN Telecom stopt over drie jaar met het aanbieden van vaste telefonie. Dat zegt Eelco Blok, directeur van het vaste net van KPN….

    “KPN wil zich volledig concentreren op het aanbieden van diensten via een gemoderniseerd glasvezelnet, dat transmissiesnelheden zal ondersteunen van 30 tot 50 Mbit/s. Via dat netwerk kunnen gecombineerde diensten worden aangeboden, behalve telefonie ook televisie en breedband internet”.

    KPN alsnog een ‘Next Generation Telco’ !!! ??!

  3. 05/02/2007 5:15 pm

    En in lijn met de inzichten van 2001 nu een quote van vandaag uit Webwereld:

    “In de toekomst kunnen we alleen blijven bestaan als we zoveel mogelijk all-ip-diensten bieden, van internettelefonie tot ip-televisie, aan onze particuliere en zakelijke klanten.”

  4. Joost permalink
    06/02/2007 11:07 am

    Gerrit, ik vind het erg boeiend wat je schrijft. Ik zie jou toch als innovator, kan me dus voorstellen dat je heel wat voorhoedegevechten hebt meegemaakt. Wat is jouw ervaring nou mbt de innovatiefasen die Scheepbouwer noemt (en die ik aanhaal in mijn blog posting)?

  5. 07/02/2007 1:40 pm

    Ik blijf het wat onwaarachtig vinden om deze fasering zo vanuit de KPN transformatie te benaderen. Juist door verblindende legacy verloor het bedrijf haar voorsprong. In zijn benadering van de Zorg sector denk ik dat Scheephouwer leunt op een sound advies van de consultants op de achtergrond. Vanuit haar historie beschikt KPN niet (meer) over de competenties om deze omslag te maken. KPN is geen ICT bedrijf en zou er beter aan doen om sterke allianties aan te gaan. Alles wat KPN nu doet is ‘off the shelf’. Het innovatievermogen is er een beetje uit gehaald.

Geef een reactie

