Skip to content

Veranderstrategie verbeteren door sociale software

23/01/2007

Wat je vaak ziet is dit: bedrijven wachten te lang met veranderen waardoor de noodzaak tenslotte heel groot wordt. En waar je bij het doorvoeren van verandering kunt kiezen voor een O-strategie (bottom up, meer draagvlak, doorgaans meer ‘houdbaar’) in plaats van een E-strategie (top down, harde lijn, middellange en lange termijn effecten onzeker), dwingt de korte tijd die er dan over is tot het volgen van een E-strategie.

U kent ongetwijfeld het volgende kwadrant van Stephen Covey:


(bron)

Het is daarbij zaak om relatief veel tijd te besteden aan taken die wel belangrijk, maar niet urgent zijn. Dit voorkomt dat men altijd maar bezig moet zijn met taken die belangrijk en urgent zijn (‘brandjes blussen’). En waarom zou dat voor organisaties niet gelden? Het moge duidelijk zijn dat de implementatie van sociale software valt in de categorie ‘belangrijk maar niet urgent’. En die implementatie legt de basis om minder brandjes te hoeven blussen. Waardoor bij veranderingen het ineens mogelijk wordt om voor een O-strategie te kiezen.

Of simpel gezegd: “you got to walk before they make you run”. 

Advertenties
No comments yet

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s