Skip to content

Het probleem van communities

04/01/2007

Danah Boyd was vandaag in het nieuws door haar commentaar op de op YouTube uitgevochten ruzie tussen liefdadigheidsinstelling Oxfam en koffiehuisketen Starbucks. “Danah Boyd, onderzoekster en trendwatcher bij Yahoo, ziet publiek steggelen niet als uitzonderlijk maar juist als iets dat gebruikelijk kan worden.”

Vanuit mijn eigen perspectief vind ik haar kijk op communities en social software belangwekkend. Bijvoorbeeld het artikel “Friends, friendsters and top 8: writing community into being on social network sites“, waarin ze in gaat op de risico’s waar online en offline sociaal leven elkaar raken. Een aspect dat ze noemt is ‘context collision’, d.w.z. conflict tussen de verschillende manieren van sociaal uiten die ineens transparant worden, bijvoorbeeld de baas die een profiel van een medewerker bekijkt dat bedoeld is om in een prive context te bekijken.

Aangezien ik vermoed dat metasearch door social communities snel de markt zal veroveren (Google?), zal ‘context collision’ alleen maar groter worden. Waar verticale communities context collision zouden kunnen voorkomen, zal een metasearch dit weer teniet doen. Op MySpace zie ik overigens een toenemend aantal mensen die hun persoonlijke pagina afschermen voor anderen dan vrienden, logisch, maar het element van ‘toevallige ontmoetingen’ -wat communities mede interessant maakt- verdwijnt hierdoor.

Mijn voorlopige conclusie is dat een ‘social network management systeem’, waarin de eindgebruiker het beheer heeft over al zijn of haar sociale netwerken in verschillende contexts, onvermijdelijk wordt. Wie is de eerste?

Advertenties
4 reacties leave one →
  1. 04/01/2007 12:59 pm

    Hoi Joost,

    Interessant statement, maar ik ben het er niet mee eens. Je gaat mee in de aanname dat er een verschil bestaat in de verschillende context, doordat je het ook zo denkt te gebruiken – maar niets is minder waar: zodra je iets publiceert is de context bepaald door de lezer!

    Daarbij valt dit voor mij een beetje in de generatie-kloof-discussie, zoals deze ook gevoerd wordt over wat nou ‘virtueel is’ en wat niet: jonge internetters zijn zich vaak juist bewust van het feit dat ze vindbaar zijn, omdat die zich _wel_ realiseren dat je op Google terug te vinden bent!

    Zo zal het niet lang duren of je gaat vaker CV’s met daarop verwijzingen naar online profielen, blog’s of wiki’s terugvinden: met natuurlijk daar je LinkedIn profiel ipv die van Hyves 😉

    Zie ook: http://blog.iimail.nl/?p=108

  2. 04/01/2007 1:56 pm

    “het element van ‘toevallige ontmoetingen’ -wat communities mede interessant maakt- verdwijnt hierdoor”;
    Is een deelnemer aan een community op zoek naar contact met alle leden? Of blijft het in de praktijk toch beperkt tot de eigen incrowd en bijbehorende periferie (friend of a friend)? Toevallige ontmoetingen hoeven niet te verdwijnen, mits de deelnemer a: dit zelf wil en b: kan controleren.

  3. Joost permalink
    04/01/2007 4:29 pm

    Het effect van openbaar worden van prive informatie in het publieke domein is een ervaring die publieke figuren als politici, artiesten en tv-persoonlijkheden al langer kennen. En die ervaring kan soms vervelend zijn (bijv Bill Clinton affaire). Via social software zijn we allemaal een beetje een publieke figuur geworden.

  4. 03/03/2007 10:33 pm

    Hoi,
    Soms kun je juist bewust gebruik maken van context collision: Ons bedrijf (iszf = overheidsinstelling) heeft per definitie een duf imago als overheidsbedrijf. Doordat we echter via hyves benaderbaar zijn kun je veel van mijn collegae in hun prive wereld zien. Valt het misschien toch nog wat mee..
    Henk

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s