Skip to content

De noodzaak van kleine stapjes

20/12/2006

Gisteren werd ik nog weer eens bevestigd door de waarde van het hebben van een langere termijn visie in combinatie met het maken van kleine stapjes.

Het was op een bespreking van een nieuw concept rondom een enterprise portal voor een van mijn klanten. In mijn presentatie had ik het belang van het doen van kleine stappen, en het experimenteren met tools en functionaliteit die nieuw zijn voor de organisatie, nog eens benadrukt. Voor een andere klant had ik ervaren dat de eerste kleine projecten zo’n stimulerend effect hadden op de organisatie, dat we “audities” moesten afnemen van mensen die met nieuwe voorstellen kwamen, om zo te komen tot de volgende te nemen stappen. 

Ik gaf een aantal ideeen die mijns inziens het best aansloten op de organisatie op dit moment. Men stemde in met het voorgestelde concept, maar wat me het meeste tevredenheid gaf, was dat een manager belast met Innovatie naar me toekwam en zei: “We praten nu over de inzet van blogging binnen enkele projecten, maar ik heb het idee dat ik dezelfde techniek kan inzetten richting medewerkers die 1x per week aan me moeten rapporteren. Kunnen we het daar een keer verder over hebben.”  

En daar zit denk ik een belangrijke waarde van het doen van kleine stapjes. Je kunt ze gewoon doen, ze vallen nog binnen je controle, en -maak ze zichtbaar!- ze inspireren mensen op allerlei plekken in de organisatie. Zorg ervoor dat je open staat tegenover het aanbrengen van dit soort nieuwe ideeen, ze kunnen de organisatie alleen maar verder helpen.

Waar ik me nog door heb laten inspireren, ondanks dat het voor mij geen nieuwe informatie bevatte, was deze IBM podcast over blogging, waarin John Patrick argumenteert dat blogging “the most underestimated tool” van dit moment is.

No comments yet

Geef een reactie

