Skip to content

Wanneer wordt de Second Life bubble doorgeprikt?

08/12/2006

U heeft waarschijnlijk de commotie rondom de copybot in Second Life meegekregen (ondermeer hier en hier). Ook andere troubles in paradise zijn al geconstateerd, zoals ongewilde publicatie van foto’s, of lastig worden gevallen.

Webwereld meldt dat experts zich inmiddels hebben gebogen over wet- en regelgeving binnen online werelden: “Nu spellen als World of Warcraft en werelden als Second Life in razend tempo groeien, buigen experts zich over de vraag wie deze werelden moet besturen. Tijdens het State of Play/Terra Nova symposium in New York werd er twee uur besteed aan het onderwerp. Zo werd er gesproken over wetgeving, met betrekking tot fraude en avatars die elkaar aanvallen. De groep was het eens over het feit, dat virtuele werelden, geen autonomische systemen/werelden zijn en dus onderworpen zijn aan reallife internationale wetgeving.”  

Ik kan me vinden in het commentaar van Phil Wainewright, waarin hij zich afvraagt of handelaren in Second Life niks hebben geleerd van de eerste dotcom crash: “What did they expect? Did they not realize that a totally imaginary world is even more exposed to calamitous risks than the real world? Entrepreneurs, designers, retailers and property speculators who’ve built property or acquired assets inside of Second Life shouldn’t assume that anything is permanent or sustainable about this early experiment in creating a virtual shared world. Converting US dollars into Linden dollars may not qualify as Internet gambling as defined by Congress, but it’s not something you should do with dollars you couldn’t afford to lose.”

Aan zowel de financiele als de veiligheidskant van Second Life kleven nog heel wat haken en ogen (zie bijvoorbeeld artikel Business Week), nog heel wat ervaring met virtuele werelden zal moeten worden opgedaan voordat deze omgevingen wat dat betreft veilig zijn.

Advertenties
2 reacties leave one →
  1. 08/12/2006 11:33 am

    Ik denk dat het niet lang meer duurt, maar ik verwacht dat er daarna wel weer een andere/betere ‘implementatie’ komt.
    Misschien dan eentje die mij wel ‘grijpt’, want SL zoals ie nu is doet me eigenlijk niet veel.
    Het klikt eigenlijk niet echt tussen SL en mij.

  2. @Fred permalink
    20/12/2006 12:52 pm

    Ook ik moet al snel gapen als ik bezig ben in SL. Het boeiende eraan is wel dat we voor het eerst te maken hebben met een virtuele wereld die lijkt aan te slaan en die niet meer weggaat (ook al is het straks iets anders als SL). En dat is een stap richting het volgende stadium: dat we de virtuele wereld 3D gaan combineren met de echte wereld, wat nu bekend staat onder de term ‘augmented reality’.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s